Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Sladdade inom Biltema idag och köpte en sk. optisk glykolmätare som även kollar fryspunkten på spolarvätskan. Att det finns 2 skalor för glykolen - etylen och propylen fattar jag. Men det som gör mig förvirrad är att även spolarvätskan har 2 skalor varav den ena märkt "SRFI" Vad menas med det?
Jag googlade lite på din fråga. Det finns olika sorters alkoholer. Spolarvätskan kan vara baserad på dom olika. Etanol är en sort, samma som vanlig dricksprit eller E85 (etanoldelen). Sedan finns det en annan sort som kemiskt sett är mycket lik etanol, Isopropanol. Det är tydligen den som beteckningen SRF1 avser. Det skall framgå på flaskan vilken sort det är. Den är mycket vanlig som tvättsprit, men är direkt olämplig som dryck!
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... 37.10;wap2
Även etanol i dom former som vi pratar om här, spolarvätska, E85 etc. etc. är ju också "förgiftat". Men det visste vi förut.
Alla glykolsorter, det finns flera, är också baserade på etanol, men dom flesta är "tungt giftiga".
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]