Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Krakus skrev:Nu är det klart. Det gick ut på att först svetsa fast halsen sen en m10 bult med sexkantsskalle.
Notan? 604kr inkl moms.

Fälgen? Sotat och svetsloppor. Hade jag inte skyddat hålet med aluminiumtejp, hade färgen blivit förstört.

Bra att det löste sig. Väldigt dyrt dock.
En bekant lämna in sin bil med ett liknande fel, detta var dock bara en vanlig bult som blivit totalrunt, men principen är densamma. Tror han fick betala runt 100 spänn inkl. hjulbytet(1 fälg - den som satt fast) för det :roll:

Och givetvis ska ju fälgen skyddas - det borde vem som helst som hållt i en svets veta!
På en däckfirma jag praktiserade på för massa år sedan så bockade han(däckgubben) till en plåt i alu(har jag för mig) som stack ner runt bulten samt täckte fälgen innan han svetsa fast skaft. Mig veterligen blev det aldrig någon skada på någon fälg. Fast då har han jobbat som däcknisse i typ 30år nu, så han har väl vanan inne :)
Jag medger att billigt var det inte. Men å andra sidan är Peugeots låsbultar, bland världens säkraste :twisted: fy!
Vet man inte att hatten måste svetsas först, får man bekymmer. Att borra fungerar inte. Då bulten är härdati mitten.
Därför, är jag glad att bli av med fanstyget!

Om jag ska rycka ut den, är drivaxeln limmad […]

Min 745-a har rullat med Biltema skivor, klossar, […]

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]