Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Krakus
Lyckades bara byta 2 hjul mot vinterhjul (utan dubb). Imorgon måste jag köra till stan. Vad blir bättre. Köra med 2 vinterhjul (på diagonalen :( ) eller byta tillbax till sommarhjul?
Jag tänker på farbror blå.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Spelar ingen roll. Dubbfritt får du köra med året runt, och således får du även blanda sommardäck och dubbfria vinterdäck (såvida det inte råder vinterväglag och således är krav på vinterdäck).

Du får därimot inte blanda dubbdäck med sommardäck, eller dubbdäck med dubbfria, oavsett årstid/väglag.
av Krakus
Får man blanda på samma axel? Är du säker?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Krakus skrev:Får man blanda på samma axel? Är du säker?
Jag besiktigade iaf så med 945an när jag så lämpligt fick punka på ena framdäcken typ dagen innan bes. Så jag körde ett odubbat och ett sommardäck fram, och när jag frågade (givetvis EFTER han gett mig det blanka pappret, just in case ;) ) så sa han att det var ok...

Detta var ju en 7år sedan iofs, och det kan ju ha ändrats under tiden.
Användarvisningsbild
av Vojje
Man måste ha samma dimension på en och samma axel. Annars kan du blanda gammalt som nytt, sommar- som friktionsdäck.
Men nu måste du ha godkända vinterdäck om 3 mm mönsterdjup på alla 4 platser. Om det fortfarande är vinterväglag.
av Krakus
Vojje skrev:Man måste ha samma dimension på en och samma axel. Annars kan du blanda gammalt som nytt, sommar- som friktionsdäck.
Men nu måste du ha godkända vinterdäck om 3 mm mönsterdjup på alla 4 platser. Om det fortfarande är vinterväglag.
Glädjedödare. :(

Hoppas snön smälter tills imorgon. Sjöbo-Malmö.
av Amarace
Vojje skrev:Man måste ha samma dimension på en och samma axel. Annars kan du blanda gammalt som nytt, sommar- som friktionsdäck.Men nu måste du ha godkända vinterdäck om 3 mm mönsterdjup på alla 4 platser. Om det fortfarande är vinterväglag.

Nja, stämmer inte. Man får inte blanda sommardäck och vinterdäck, vinterdäck innefattar ju både friktionsdäck och dubbdäck.
Så man får med andra ord inte ha två friktionsdäck och två sommardäck på bilen när man kör.
Användarvisningsbild
av Vojje
Det är nog inga problem med att blanda friktionsdäck och s.k. sommardäck, så länge det inte är på samma axel.

Om jag ska rycka ut den, är drivaxeln limmad […]

Min 745-a har rullat med Biltema skivor, klossar, […]

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]