Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
Finns dragkula på bilen och strömkontakten har den extra
+kabeln för husvagnsladdning kan man köpa en kontakt och
ansluta en kabel på den piggen .sen kan man antingen ansluta
en batteriladdare via den eller från ett annat batteri.
(går också använda tvärsom som en strömkälla)
se bara till att -kabeln jordas ordentligt. :-)-)
På V70II med TRM och 7-polig kontakt kan man inte ansluta laddare bakvägen. Men på bilar med 13-polig kontakt är stift 9 konstant plus och där fungerar det. Jord finns bl.a. på stift 13.

Egentillverkad adapter för anslutning av laddare till 13-polig kontakt:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&#p611519
Lucif3r skrev:"Smart lösning vid tomt batteri och bilen låst." - använd nyckeln? :roll:
Int så självklart om man som jag har bytt tändningslås pga slitage, men inte dörrlås...var för snål att köpa hela låssatsen a 1500kr nånting för 10 år sen.
Nu i drygt 10 års tid har jag litat på larmdosan från -92, och att det alltid finns ström! Har funkat hittils, men den dan jag kommer ut till bilen och den är strömlös av nån anlednig är det bra att ha möjlighet att skicka in plus nånstans. Har dragit ner en kabel från pluspolen till innanför bogserkroksluckan hö fram, där finns den redo.
En gång i 22-gradig kyla så åkte larmdosan isär när jag skulle öppna, alla 4 batterierna ramlade ner i 2 dm snö :mrgreen:
Jag tror det tog över en timme att leta fram dom och med stela fingrar pilla i åt rätt håll men det gick till slut....

I såna lägen skulle men ha den gamla nyckeln med sig :)

Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som up[…]

Jag bytte frihjulslager för några m&ari[…]

Finns ingen sticka på vea motorn, 5 cylindri[…]

Det brukar vara plåtkonsolerna som rostar s&[…]