Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Om servicegraden ökar förstår jag om dom som utnyttjar denna högre servicegrad också får betala ett högre pris. Tex om en station får för sig att ha söndagsöppet. Då tycker jag att det är de kunder som väljer att besikta på en söndag som också ska stå för den ökade kostnaden att ha öppet på en söndag, i form av OB-tillägg för personalen osv..

Tyvärr lär det bli så att ökade kostnader smetas ut så alla får betala för dem, samtidigt som man ändå är igång å smetar, så trycker man upp priserna med diverse dumma motiveringar.. Se på Finland som sagt..
Användarvisningsbild
av taxi
Nu är jag kanske dryg igen: har märkt att ingen i någon tråd här på forumet någonsin använder ordet "besikta"? För inte kan man väl säga "besiktiga" som alla säger/skriver?
"My two cents", sov gott!
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har också tänkt på det där, och efter en tur på google står det att läsa att båda orden är rätt och funnits med i svenskan båda två sen 1500-talet..

Båda är alltså rätt.
av andy78
Fick mail från bilprovningen att nu kommer de inte skicka ut erbjudanden länge via mail utan endast brev.
Pga de har sålt delar av sin verksamhet.
av *pettson*
För mej får det kosta 5-800kr att få besiktiga bilen.
Men jag har också krav på att få något för pengarna.
Bilen ska då minutiöst gås igenom och allt som upptäcks ska skrivas ned oavsett om det ger poäng eller inte.

Var och testade bilen i förrgår och kan inte riktigt förstå vad jag betalade för.
In och ut på totalt 11 minuter. Ingenting gicks igenom ordentligt egentligen.
Visst det provades i bromstest lite flyktigt, men det kollades inte vad bilen presterade så att säga.
Bilen hissades och skakades. Men det tog inte ens en hel minut under bilen. Inget bändes, inget testades där.
Ljustesten innan var bestående av att han drog förbi testen utan att titta på den. (vet det eftersom hans huvud var vänt mot en kollega hela tiden).
Han påpekade dock att en reflektor verkade tröttare än den andra. Det kunde jag kika på innan nästa besiktning.
Spolning och torkare kan inte testats då rutan och torkare/spolarmunstycken var torra när jag gick ut och tog bilen.

DET var nåt jag betalade över 300spänn för och som gör att min bil anses säker 1år framåt.
DET är INTE vad jag kallar kontroll.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Dåligt!

Ska bli intressant å se nästa gång jag ska in med någon av bilarna.
Här i stan tycker jag dom varit väldigt noga under alla år jag haft körkort. Hoppas det fortsätter så.
Användarvisningsbild
av erikn
Där jag besiktar bilen är det definitivt inte den nivån. Dock var de hjälpsamma. När jag besiktade Polon för ett par månader sedan så tog handbromsen väldigt olika. Vi stod på rullbandet i ca 5 min och lät bromsen ligga på för att slita in sig. Till slut kom vi till tillräckligt lika broms för att bli godkänd. Och de bände och vred under bilen, knackade både här och där. Har fått ombesiktning för en oljedroppe på 945:an.

Sedan dess åker jag med handbromsen i några hundra meter med ojämna tillfällen för att slita den lite mer.

Tyvärr tror jag dock att oberoende av vem som besiktar så kommer du nog ha ganska lika upplevelse men du får betala mer.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]