Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej! Är ägare av en Volvo 240 81a som inte längre passar in i mitt liv.
Bilen är nybesiktigad och borde egentligen säljas, men jag har svårt att göra av mig av med den =)..

Jag undrar om någon har erfarenhet av att ställa av en bil utomhus under längre tid? Garage är inte aktuellt av olika skäl men en lugn gräsyta har jag tillgång till.
Vad kan jag göra för att minska åldrandet så mycket som bara går?

Det jag själv har funderat över vore att först fixa någon plan yta av tex grus eller stenplattor och därefter gömma den så gott det går under ett bilkapell. Kommer det att göra någon skillnad? Kommer jag att hitta ett vrak under kapellet om några år?
Det har börjat komma ytrost, jag antar att det varit enklare att skydda bilen om den vore helt intakt.

Borde jag rentav strunta i hela idén, sälja bilen och köpa en liknande när behovet uppstår?

Tacksam för era idéer! =)
Bilkapell är inget vidare för det stänger inne fukten. Däremot något som liknar ett "garagetält" eller motsvarande, som tillåter luftväxling. Vill du ha riktiga ställningar så är det båttäckning som gäller. Här är ett exempel: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=6514 Det finns flera varianter. Om du skaffar en sådan, så se till att förankra den t.ex i själva bilen. Höst och vinterstormar är starkare än vad man tror.
Även på insidan på bilen behöver genomluftas. Även där finns utrustning från båtvärlden: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=9518
Sedan är det ju nyttigt att avlasta hjullager etc. etc. genom att ta av hjulen och palla upp bilen. Eller i alla fall palla upp den så mycket att hjulen inte vidrör marken.
Och som du säger själv en torr grusbädd utan växtlighet. Om det bara är för vintern eller liknande så kanske du kan lägga ut trädgårdsgångplattor (betongplattor) under hela bilen. Inte bara hjulen. Då kan du förmodligen ganska lätt återskapa gräsmattan när du tar bort bilen.
Att ställa den på gräsyta är nog ett jättemisstag. Fukten underifrån är inte att leka med! Skulle egentligen använda hårdare ord om att ställa bilar på gräs/grus men för stämningens skull låter jag bli.
240 är en samlarbil i Holland så kanske försökal med ett rövarpris på E-bay eller Mobile?
Tack för era svar!
Båtkapellet låter verkligen som en smart idé. Tyvärr lite för dyr kostnad om man ser till bilens värde.
Försäljning utomlands är nog också en bra idé om man väljer att sälja.

Troligen blir det försäljning eller avställning utan kapell. Vad tror ni om att helt enkelt ställa den på en stor kraftig presenning för att slippa lägga plattor?
Bygg en svag backe med spaden. Lägg PE folie. 4 betongplattor under hjulen, eller snarare under punkter där den pallas. Till detta duger vanliga markstenar med en bit trä överst.
Pumpa upp däcken med ca 1 bar över däckets rek tryck. Plocka bort batteriet. Ett par torrbollar och musfällor i bilen! Även musfällor under motorhuven. Spraya på gammal motorolja på ristskadade detaljer ( tvättas bort srn efter med kallavfettning).
Ovansidan har jag inga billiga tips. Men absolut ingen presenning.
Bäst är att sälja och köpa en bättre när den dagen kommer.
Egentligen saknar underlaget betydelse men om det är gräs ska det klippas oftare och kortare än en golfgreen. Det som är farligt med vegetation eller snö under en bil är att det når upp till underredet och därför hindrar ventilationen, fukten stannar då kvar och orsakar rost. En presenning som grässpärr fungerar bra och att det blir en pöl med regnvatten på den ibland spelar mindre roll. Däremot bör snön tas bort av samma orsak som gräsklippningen.
Underlaget spelar STOR ROLL! Fukten finns i marken under. Vid temperatur ändringar kommer den att dunsta UPP! Och påskyndaoxideringen med 100-200 % !
Samma sak med om man placerar tätt kapell på bilen!!! Dessa uppgifter är 100% säkra.
Självklart spelar underlaget roll. Grus, gräs, hardcourt eller kanske helst inomhus kan vara helt avgörande.
Särskilt om du planerar avställning i tre raka.
Jag skulle också rekommendera en second-service och emellanåt sidbyte för att hålla rosten borta från bromsarna.
MIn erfarenhet är dock att det är bättre att sälja/skrota nu, för sannolikheten att man tar en match-otränad bil i bruk är mindre än man vill tro. Allt detta är sant till 300% :wink:
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]