Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av viking39
#652064
Har en Black o decker Startbooster. Den börjar bli lite trött. Någon som vet var man får tag i ett löst batteri ? Det är märkt
CB19-12 19AH
Storlek B*H*D 180*165*75
av xxargs
#652144
Biltema 80-413 ?? för 469:- - blybatterier börja bli dyra beroende på skatter.
Måttmässigt är ovanstående ett par millimeter fram och tillbaka och har 1 Ah mindre kapacitet än du har.
Det bästa är att du tar med dig batteriet och åker till biltema och fysiskt jämför dessa storleksmässigt och anslutningsmässigt innan köp.
Just antal Ah kan variera lite mellan batterier av olika tillverkar vid batterier av samma mått och är egentligen inget att hänga upp sig på.

om vi tar klassiska 80-410 i formfaktor som används 'överallt' i UPS, brandlarm etc. så var de från början 6 Ah, därefter började man se en massa 6.5 Ah och nu säljs de som 7.0 och 7.2 Ah

Även utomlands så ligger 'ditt batteri' över 25 euro + frakt, som kan bli ganska dyr iom. att det är tungt och måste hantera med specialfrakt (det är en jäkla massa regel som måste följas för batterifrakter då dessa anses som farligt gods) och kanske får på sig blyskatt när den tullas in till sverige.

---

Varför börjar ditt batteri bli dålig?? - sådana här batterier kan hålla både 5 och upp till 10 år om man sköter dom ordentligt och laddar dessa med intelligent laddare efter varje användning som Ctek, medans står dessa halvladdade eller tom. urladdade några dagar för att man inte orkar ladda dessa efter användning så kan de bli dåliga redan inom veckor och månader.

---

Det du kan börja innan du springer åstad och köper nytt batteri är att prova att ladda den du har ordentligt - polspänningen på ett sådant batteri efter laddning med intelligent laddare skall efter 24 timmars vila med oanslutna poler ligga på 13.0 - 13.2 Volt - är det under 12.8 Volt så börja det visa symtom på sulfatisering och är det nere på 12.6 Volt så är batteriet ganska sulfatiserat - typ nära halva dess kemiska kapacitet.

Har man labbaggregat och batteriet inte vill komma upp i önskad vilospänning riktigt efter laddning utan fastnar på typ 12.6 Volt så kan man prova med att ladda den med konstant ström typ 0.2 - 0.5 ampere ett dygn och då skall man inte bli förvånad om polspänningen går bit över 15 Volt under processen och därefter låta den vila igen i 24 timmar och se om vilopolspänningen är högre och närmar sig 13 Volt.
av viking39
#652165
xxargs skrev:Biltema 80-413 ?? för 469:- - blybatterier börja bli dyra beroende på skatter.
Måttmässigt är ovanstående ett par millimeter fram och tillbaka och har 1 Ah mindre kapacitet än du har.
Det bästa är att du tar med dig batteriet och åker till biltema och fysiskt jämför dessa storleksmässigt och anslutningsmässigt innan köp.
Just antal Ah kan variera lite mellan batterier av olika tillverkar vid batterier av samma mått och är egentligen inget att hänga upp sig på.

om vi tar klassiska 80-410 i formfaktor som används 'överallt' i UPS, brandlarm etc. så var de från början 6 Ah, därefter började man se en massa 6.5 Ah och nu säljs de som 7.0 och 7.2 Ah

Även utomlands så ligger 'ditt batteri' över 25 euro + frakt, som kan bli ganska dyr iom. att det är tungt och måste hantera med specialfrakt (det är en jäkla massa regel som måste följas för batterifrakter då dessa anses som farligt gods) och kanske får på sig blyskatt när den tullas in till sverige.

---

Varför börjar ditt batteri bli dålig?? - sådana här batterier kan hålla både 5 och upp till 10 år om man sköter dom ordentligt och laddar dessa med intelligent laddare efter varje användning som Ctek, medans står dessa halvladdade eller tom. urladdade några dagar för att man inte orkar ladda dessa efter användning så kan de bli dåliga redan inom veckor och månader.

---

Det du kan börja innan du springer åstad och köper nytt batteri är att prova att ladda den du har ordentligt - polspänningen på ett sådant batteri efter laddning med intelligent laddare skall efter 24 timmars vila med oanslutna poler ligga på 13.0 - 13.2 Volt - är det under 12.8 Volt så börja det visa symtom på sulfatisering och är det nere på 12.6 Volt så är batteriet ganska sulfatiserat - typ nära halva dess kemiska kapacitet.

Har man labbaggregat och batteriet inte vill komma upp i önskad vilospänning riktigt efter laddning utan fastnar på typ 12.6 Volt så kan man prova med att ladda den med konstant ström typ 0.2 - 0.5 ampere ett dygn och då skall man inte bli förvånad om polspänningen går bit över 15 Volt under processen och därefter låta den vila igen i 24 timmar och se om vilopolspänningen är högre och närmar sig 13 Volt.
Tackar för all upplysningar
Har laddat batteriet med den medfäljande laddaren. Har dock köpt en sk intelligent laddare på biltema också måste göra en ny asnlsutning så den passar i den lilla proppen. Vill ju inte skruva sönder boostern varje gång jag ska ladda den. Finns en boostfunktion som kan ladda batteriet med 16.5 V +-0.5 V . Den borde man kunna använda o friska på batteriet med eller vad tror du ? Köpte den 2008. Står 2006 51-OG på en lapp på den så den är förmodligen tillverkad 2006
av xxargs
#652210
Det är bara att prova . det viktiga är att batteriet inte lämna bortglömd med hög laddspänning då dessa förstörs fort i det läget.

aldrig längre än 12 - 24 timmar typ.

Det nu handlar om är att kolla hur frisk ditt nuvarande batteri är innan du springer och slanta femhundring för ett nytt som kanske visade sig att inte vara så mycket bättre när man hade laddat den gamla ordentligt...

egentligen bör man också prova en höglasturladdning på säg 50 ampere (en bunt paralellkopplade halogenlampor.. eller en 600 Watts sinusinverter med en 500 watts bygglampa eller element) och ta tiden till man når 10.8 Volt, dock bör man ha gjort en sådan test när det hela var hyffsat nytt som jämförelsevärde.

ett sönderladdat batteri kan mycket väl visa god laddstatus som 13.0 Volt med en multimeter, men spänningen sjunker mycket redan vid måttliga laster för att rutnätet som leder strömmen i plattorna är bortkorroderat...

---

Batteriet är alltså 6 år gammalt - men om den börja bli vissen eller inte har mer med användarhistoria och hur den hållits laddad under dess tid till nu än exakt hur många år gammal den är.

(har en gammal Varta 38 Ah som är stämplad 1988 som fortfarande är i hyffsad skick - den är 24 år nu...)

kontinuerlig underhållssladdning ala konstantspänning 13.6 Volt är heller inge bra - då siktar man på ca 3-5 års hållbarhet vilket ofta gäller UPS-batterier.

Det som verka hålla längst är att batterierna är förvarade oanslutna och en gång i halvåret kolla polspänningen med en multimeter och är den under 12.8 Volt så laddar man dom en sväng, vilket kanske på sin höjd sker 1 gång per år. AGM-batterier som dessa är i helt annan klass när det gäller långsam självurladdning i jämförelse med vanliga 'våta' bilbatterier där man måste ladda varannan var tredje månad om det skall ha någon livslängd...

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]