Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag igen. Jag ägde en Volvo V50 1,8 -06:a i fyra dagar!!!!! Jag körde hem den från Volvohandlaren på torsdagen, ca 4 mil. Reste bort över helgen. Kom hem på söndag förmiddag och en motorintresserad bekant ville lyssna på motorn. Ventilerna slamrade så jag stängde av motorn och vi kollade oljestickan - inte en droppe olja. Vi kollade flera gånger - snustorr sticka. Bakom avgasröret låg däremot en kvast på 4 dm av olja.

Bilen hade reparerats på Volvo för 12.900;- exkl moms veckan innan jag köpte den. Man hade bytt flera packningar, en ventil, m m (minns inte allt som stod på fakturan). Nu får dom hämta den med bärgare. Tur att jag inte hann börja använda den.

Det låt nåt i det du sa "rd350". Jag brukade säga tidigare "ingen Ford på min gård" ändå köpte jag en Ford, men bara i 4 dagar.

Är det Ford-motorer i alla V50 eller bara de mindre motorerna? Hur är det med V70:n - kan det sitta en Fordmotor i en sån?

Min mekaniker sa när jag berättade "vilken j-a tur du fick lämna tillbaks den, myyyyycket problem med dessa Ford-V50. Vad har ni för erfarenheter?
Har jag uppfattat det rätt så blev bilen som du skulle köpa ett objekt som du plötsligt fick av din far men som du sedan köpte på Volvo eller var det som så att du skulle köpa en Volvo med sedan fick den av din far och sedan köpte ni denna bil på Volvo med hjälp av din far.För det blev lite rörigt ju mer jag läste.Däremot så har en Volvo V70 ingen Ford motor beroende på om vi rör oss i modellprogrammet innan 2009.Men den kan ju knappast vara aktuell när du redan tyckte den var för dyr att köra med.
Volvo V70 2.0 F -08 har en Fordmotor. Utvändigt samma motorblock som 1.8, men med större borrning till 2 liter.
Bra eller dålig? Min har fungerat felfritt i snart två år. Det finns betänkligheter, men det beror på hur man skall använda bilen. Den är inte på långa vägar så stark som Volvos egna större motorer, 2.5 etc. etc. Kolla i tabeller på vridmoment. Sök här t.ex: Volvocars och bläddra i tekniska data. Bilen är lite underligt växlad bara för att kunna utnyttja motorn, men det känns lite avigt och man tycker ibland att man vill ha en sjätte växel .
Men har du inte tänkt köra "på högvarv" som en rallyförare hela tiden så räcker bilen för dom flesta medelbilsvensson. För övrigt är det ju en V70 och då gäller allt som hör till den bilen. Både i utrustning och flexibiltet. Det är ju inte en slump att det är Sveriges vanligaste bil (alla kategorier).

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]