Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
MartinS skrev:
kamilenski skrev:
Tomas88 skrev:I princip ja. 30% kan ju variera lite beroende på inkomst.
Sen är det totalbeloppet du skriver. 9000 kr dras av automatiskt.
Det kan inte variera! Det är fast procentsats! Inte som på 90 talet där marginalskatten påverkade ;-)
Hur tänker du nu? Det är ju ett avdrag av beskattningsbar inkomst du gör, hur den påverkar den faktiska skattesumman som skall in till staten påverkas ju av din inkomst och den skattesats du har.

/Martin
Då har jag blandat det? Ska ringa RSV imorgon o kolla. Jag hade kunnat slå vad om det :(
Användarvisningsbild
av StringerBell
Har man väldigt långt till hållplats (2km ?) gäller bilersättningen från första metern, men sedan måste man ju komma upp i en kostnad som är större än grundavdraget också.

Ett annat sätt att få avdrag utan att uppfylla entimmesregeln enkel kolletivresa, är om man använder bilen i tjänsten minst 160 dagar om året och 300 mil.
Användarvisningsbild
av Guligan
kamilenski skrev:
Det kan inte variera! Det är fast procentsats! Inte som på 90 talet där marginalskatten påverkade ;-)
Det är skatten på kapitalinkomst som du tänker på, den är 30%.
Användarvisningsbild
av Brainy
kamilenski skrev:
MartinS skrev:
kamilenski skrev: Det kan inte variera! Det är fast procentsats! Inte som på 90 talet där marginalskatten påverkade ;-)
Hur tänker du nu? Det är ju ett avdrag av beskattningsbar inkomst du gör, hur den påverkar den faktiska skattesumman som skall in till staten påverkas ju av din inkomst och den skattesats du har.

/Martin
Då har jag blandat det? Ska ringa RSV imorgon o kolla. Jag hade kunnat slå vad om det :(
Det är som MartinS skriver, sänker beskattningsbara inkomsten.
mvh
Anders

Sen var det länge sedan dom hette Riksskatteverket ;)
Den 1 januari 2004 bildade Riksskatteverket och landets tio regionala skattemyndigheter en helt ny myndighet: Skatteverket. Det är en myndighet som har hela landet som verksamhetsområde.
/Viktigpetter ;)
av kamilenski
Viktigpetter ;-)
Visst heter det INTE RSV längre och:

Ännu viktigare. Ju mer man har i lön, ju mer man får tillbaka av körningen. Den minskar marginalskatten.
Det var kul att kolla. Första 2 handläggare visste inte detta!!!
Och kallade Skatteverket för RSV haha :-D Sant!

Alla med en marginalskatt på 50% KOMMER ATT FÅ 50% av den beräknade kostnaden!
Glöm inte att dra ifrån grundavdraget först! Dessa 9000:-!

I mitt första exempel blir det:
37805:- att dra av.
Tillbaka 50% dvs 18902 kronor och för de med lite lägre lön 11341 kronor att få!
Nu ser det lite bättre ut :D
Man får 0.75 krona för varje km! Således blir soppan nästan helt betalt. :D

Här kan ni se hur mycket Ni får (det blir marginalskatten *det ni ska dra av)

http://www.forumbilder.se/show.aspx?iid ... 63233A9936
Användarvisningsbild
av Brainy
Men kom ihåg att i blanketten / på webben ska du fylla i beloppet inkl. dessa 9 000kr.

Riktigt illa om de 2 första handläggarna inte vet att det sänker beskattningsbara inkomsten, såvida du inte kom till folkbokföringen :(
Användarvisningsbild
av Guligan
Absolut - du skall INTE dra av dessa 9 000 när du fyller i blanketten. Denna tjänst sköter RSV 8) åt dig.
av llesrof
Guligan skrev:Absolut - du skall INTE dra av dessa 9 000 när du fyller i blanketten. Denna tjänst sköter RSV 8) åt dig.
Något skall man ju ha ju ha för all skatt man betalt :mrgreen:

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]