Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av len
om mönstret är lägre på klacken där blå pilen är, än på klacken alldeles ovanför, har däcket rullat i A-riktningen.
Känn eller se från sidan.
Framdäcket är normalt mer slitna på utsidan än bakdäcket. är du osäker, spelar det inte så stor roll. Dessutom har väl däcket bara ca 2 mm kvar??
Användarvisningsbild
av White
len skrev:om mönstret är lägre på klacken där blå pilen är, än på klacken alldeles ovanför, har däcket rullat i A-riktningen.
Känn eller se från sidan.
Framdäcket är normalt mer slitna på utsidan än bakdäcket. är du osäker, spelar det inte så stor roll. Dessutom har väl däcket bara ca 2 mm kvar??
Jag glömde visst tillägga vilken riktning ja. :P
Det bildas liksom en liten flik där däckytan i mönstret släpper kontakten med vägbanan sist. (Hmm... Lite svårt att förklara vettigt)
av McDonald
crumpets skrev:Jag tänkte mig att byta till sommardäck idag, men fastnade. Jag hittar inge pil för rullriktning.

http://dl.dropbox.com/u/19544549/IMG_20 ... 140013.jpg

Så ser de ut. Ska det rulla åt a- eller b-hållet?
Ett asymetriskt däck.... bredaste klacken utåt, oberoende av mönstret om det inte finns en roationsriktning angivet.
http://infosite.se/TyreBible
"- Assymetriskt mönstrade däck, har ofta bredare klackar mot utsidan för ökad stabilitet vid kraftig kurvtagning, markerade med “outside”. Det innebär även däckets mönster roterar åt olika håll på bilens olika sidor, ganska förvirrande."
Användarvisningsbild
av MartinS
Vojje skrev:Assymetriskt V-mönstrade är märkta med båda.
Menar du alltså att det finns höger respektive vänsterdäck att köpa av vissa modeller?

/Martin
Användarvisningsbild
av Nexus
ja det finns faktiskt det. Inte så smidigt men så brukar det mest vara dyra sportbilar som har sådana däck.
Användarvisningsbild
av MartinS
Nexus skrev:ja det finns faktiskt det. Inte så smidigt men så brukar det mest vara dyra sportbilar som har sådana däck.
Exempel på däck?

/Martin

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]