Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av pekka88
Stämmer det att om man parkerar i backe med nosen uppåt och har 1:an i utan handbroms så belastar det kamkedjan eller kedjespännaren av något slag?

men min undran isåfall är om man drar handbromsen först så står bilen still. sedan måste man väll kunna lägga i 1:an utan att belastning på motorn ska uppstå?
Användarvisningsbild
av MartinS
Det lter märkligt? Det är ju motorns kompression som gör att den nte går runt.

/Martin
av osla
har hört att tidiga 850 hade problem när man ställde dom i backar med växeln i. det blev belastning på kammremen som då kuggade över tillslut för att spännaren till remmen var hydraulisk och när remmen blev belastad utan oljetryck så släppte spännaren på spänningen och remmen kuggade över
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Det där låter som en skröna! Visst är kamremsspännaren hydraulisk men den har ingenting med motorns oljetryck att göra. Spännaren är en sluten enhet.

//David
av rd350
Det är aldeles riktigt med 850! De första bilarna hade inte den lilla utslagsbegränsaren i plast som man trycker över spännaren. Med denna på plats ska det inte kunna hända att remmen kuggar över.
av osla
rd350 skrev:Det är aldeles riktigt med 850! De första bilarna hade inte den lilla utslagsbegränsaren i plast som man trycker över spännaren. Med denna på plats ska det inte kunna hända att remmen kuggar över.
var precis så men fordons lärare sa. dom gjorde nåt plast stopp för sträckaren för att den inte skulle släppa sträckningen
av mbc
pekka88 skrev:deta fenomen gäller altså bara bilar med hydrauliska spännaare, som inte har något "plast stopp"?
hur påverkar det en gammal volvo 740 tex.?
Påverkar ingenting då en gammal 740 har spännare som man låser fast med en mutter.
Minns när detta kom på 850, jag jobbade på volvo då, vi satte plaststoppar på alla bilar som kom in och gjorde ett märke med färgpenna på plastkåpan över kamremmen, jag började 94 och det kom när jag vart där ett tag slutet 94 eller 95 kom dom på det.
Vet inte om det är så på fler bilar med hydraulspännare eller om det bara gäller volvos vitmotor med hydraulisk spännare.
Användarvisningsbild
av len
pekka88 skrev:Stämmer det att om man parkerar i backe med nosen uppåt och har 1:an i utan handbroms så belastar det kamkedjan eller kedjespännaren av något slag?

men min undran isåfall är om man drar handbromsen först så står bilen still. sedan måste man väll kunna lägga i 1:an utan att belastning på motorn ska uppstå?
Stämmer inte. Som skrevs, är det kompressionen som håller emot. Hjul-drivaxel-vevaxel- kolv. Klart att vevaxeln vil vrida kamen, men ingen belastning. Handbromsen är nog bra, efter en tid läcker ju kompressionen och handbromsen tar över belastningen.
DennisCA's Volvo 850 -97

Idag efter några lager med klarlack https:[…]

4x108 et 52.5 volvo 850

Köpte en volvo 850 1993 och på den satt[…]

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok

@Micce1980 tack för det! Fanns en del matnytt[…]