Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av black
hur många tecken ska ett chassinummer till bilsläp bestå av? Bilar har ju 17 tecken, även nyare släp har 17 teken, men äldre släp då? typ släp från -70 eller -80 talet? vissa gammla släp har bara typ 5 eller 6 tecken...finns det några regler?
var ska chassinummret sitta på tex en båttrailer? tack på förhand
Användarvisningsbild
av vetten
Bra fråga!!!
Hade ett släp förut, tror det var ett -70tals och det var så många gånger omlackat så att det var svårt att se ev. bokstäver och siffror och jag hittar inte dom gamla papperen nu så antal siffror och bokstäver kan jag inte med hundra säga, men inte fler än sex tecken var det men jag visste var dom satt så jag kunde visa och jag kommer ihåg att dom var noga med att det var stora teckenstansar och att dom måste sitta på den bärande ramen framifrån och på "Rätt" ställe, så att den i mitt fall skulle sitta på V-ramen bakom kulhandsken mot lastytan och det var ju också där vi hittade det jag och besiktningsmannen på bilprovningen och det bara för att han var helt på det klara på var den ska sitta och vilken storlek och typsnitt det ska vara :-)-)
Vet inte om detta inlägg hjälpt dej något, men har du registreringsbeviset så har du ju också rätt antal tecken och som sagt, i mitt fall var besiktningskillen helt klar på var vi skulle leta och det var ju helt enligt var jag hittat numret.
DennisCA's Volvo 850 -97

Idag efter några lager med klarlack https:[…]

4x108 et 52.5 volvo 850

Köpte en volvo 850 1993 och på den satt[…]

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok

@Micce1980 tack för det! Fanns en del matnytt[…]