Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sunschreem
Sunschreem skrev:
Rådlös skrev:Jag är inte heller kund på Preem, men dieselbakterier kan drabba all dieselolja oavsett vem som har framställt den. Det är hanteringen som är en del av orsaken. Läs dom här två länkarna: http://old.sxk.se/tekniska/btf/bransle/ ... ransle.htm
Då bör ju alltid köra fulltank-till-tomt(tomt räknar jag att köra tills lampan tänds) samt ha fräscht filter hjälpa mycket? :)
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
kvantskum skrev:
~Kalle~ skrev:Kommer snart börja tanka på Skoogs bränsle då det är riktig diesel utan raps och tallolja :D
Verkligen säker på det? Inblandningen av biobränsle-dyngan i dieseln är lagstadgad, och får
"enbart i undantagsfall förbigås om extrema förhållanden råder".
Finns en artikel om detta i senaste numret av Teknikens värld. Dock verkar det inte finnas någon artikel på nätupplagan.

Det står att "dagens drivmedelslag tvingar inte branschen att blanda i biodrivmedel" och Skoogs bränsle erbjuder sina kunder diesel miljöklass 1 helt utan tillsatser. Dieseln kommer från Statoil med dom hämtar den med egna tankbilar innan biodrivmedlet tillsätts. Dock får kunderna betala ett lite högre pris.

/Kalle
av Provocative
Min bil verkar gå snålast på Shell V-power. Så det är vad som oftast går i min tank.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Inte på Statoil i Nässjö längre iaf.
Sambon skulle tanka tidigt där i morse, men kortautomaten strejkade så hon gick in i butiken och påpekade detta, varvid expediten, på dagis-nivå, envist förklarade att man minsann måste lyfta handtaget också och tydliggjorde att han definitivt inte orkade gå med ut för att hjälpa henne.
Till slut tappade sambon tålamodet och sa "Jag har väl för f*n tankat bilar innan du ens var påtänkt!" och vände på klacken och gick.
Så det var väl sista gången någon i vår familj sätter sin fot där igen på ett bra tag.
DennisCA's Volvo 850 -97

Idag efter några lager med klarlack https:[…]

4x108 et 52.5 volvo 850

Köpte en volvo 850 1993 och på den satt[…]

99% av alla problem är jordfel i kontakten. S[…]

installera dragkrok

@Micce1980 tack för det! Fanns en del matnytt[…]