Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Alltså, har nyligen bytt till mig en merca, gammal compakt.
När jag då får hem papprena på den står det att det är regbes som gäller, även fast det inte finns något att regbesikta för?
Har protokoll från bilprovningen att den inte har körförbud, och har bara en 2a på en handbroms som ska fixas innan ett visst datum.
Ägarn jag bytte med sa bara att det var en 2a som skulle fixas, och ingen regbes.

Efter lite efterforskningar så ser jag att den åkte på en flygande inspektion för 3 år sedan, och har därefter en föreläggande om regbes?
Men det framgår inte vad som tydligen har blivit ändrat eller så?
Hur kan dom då veta vad som är ändrat när inte ens jag vet vad som är ändrat?

Så, har bokat efterkontroll på den sista 2an.. Ska jag fortsätta köra som vanligt eller bör jag boka en tid för regbes också?
Du skall nog fråga Svensk Bilprovning direkt om det här. Om någon kan svara på det, så är det ju dom.
Dom är dessutom kommunikativa över telefon och internet. Dessutom har dom en avdelning Frågor och Svar. Om inte annat måste du ju kunna åka in till närmaste station och tala muntligt med dom där. Dom måste ju kunna besvara dina frågor även om du inte har bokat tid just den dagen.
Protokollet från Bilprovningne säger ju inget om körförbud, det är Transportstyrelsen som har den informationen. Du kan ha körförbud på en bil på grund av utebliven regbesiktning, göra vanlig kontrollbesiktning utan anmärkning, men den har ändå körförbud på grund av regbesföreläggandet.

Det ska finnas i rullorna vad det föreläggandet gäller, minns inte om det är hos Polisen eller Transportstyrelsen du hittar det dock, bilprovningen borde ha den informationen också eftersom det är hos dom du måste göra regbesiktningen.
Du besvarar ju din egen fråga..
Har bilen ett föreläggande på reg.bes så måste det till en sådan för att häva körförbudet den har sen föreläggandet från polisbesiktningen.
Ring och kolla med tidigare ägaren om denne inte har något protokoll från poliskontrollen.
Där kan du se vad de anmärkt på.
Sen ser du till att det är ordning på de bristerna och beställer tid för en reg.besiktning.
Enligt deras sida är numret:
Bokning av registreringsbesiktning
Telefon: 0771-600 500
Måndag-fredag 08.00-17.00
Jaha, okej?

Tidigare ägaren visste inget om att det ens var regbes som gällde på den.

Men nu när jag loggar in med behörighetskod hos transportstyrelsen så står det följande:
Körförbud: 2010-07-08
Körförbudsorsak: Utgånget föreläggande
Föreläggande: Föreläggande kontrollbesiktning t.o.m. 2010-07-07

Där står det inget om reg.bes.. bara kontrollbesiktning.
Så kanske är så att det försvinner bara den gått igenom kontrollbesiktningen?
Hur ska det kunna försvinna? Om bilen kontrollbesiktigats nu med ombesiktning, då har ju inte bilen körförbud på grund av något som har med kontrollbesiktning att göra, så att något sånt från 2010 skulle ha något med det att göra låter konstigt. Däremot kan ju något vara felskrivet, att det är regbesiktningen som avses egentligen, för det är ju ett föreläggande.

Ring TRansportstyrelsen och få svar därifrån, det är ju bara spekulationer annars.

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]