- ons 14 dec 2011, 13:12
#597795
Det är möjligt att även Volvo har experimenterat med en "termos". Men jag vet att dom har gjort en annan variant (om det nu inte är samma?), som provades i taxibilar i Göteborg på 70 - 80-talet.
Till bilens varmvatten kopplade man in en burk där varmvattnet cirkulerade. I burken fanns en annan mindre burk, stor som en pocketbok ungefär. Den innehöll ett salt. När motorvattnet blev varmt smälte det här saltet inuti sin burk och blev flytande. När man sedan stängde av motorn så kallnade ju vattnet långsamt så småningom. Då började det här saltet att stelna igen också det ganska långsamt och utdraget. Samtidigt som det stelnade så gav det ifrån sig värme. Och den värmen tog man vara på så att det tog många timmar för motorn att kallna.
Samma konstruktion fanns under flera år i varmvattenberedare för större fritidsbåtar. Där har man ju ofta lite mera plats så dom burkarna var större. Saltbehållaren var väl kanske i storlek på 1 liter eller något sådant och naturligtvis, varmvattenberedaren var ännu större, kanske 25 - 50 liter. Vad jag vet, så säljs dom inte längre sedan något tiotal år. Däremot säljs det ju små hand och fickvärmare m.m, små plastpåsar av en handflatas storlek som man kan "ladda upp" genom att lägga dom i kokande vatten. Sedan avger dom sin värme under en längre tid. Vissa av dom är samma typ av salt, det finns varianter på detta, som i bil och båtvärmarna.
Detta med värme från något som stelnar finns ju även i t.ex betong eller Plastic Padding, men där är det en engångsföreteelse.
Så vill du experimentera med detta i din bil, så har du en utgångspunkt med detta saltet.