Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
#597717
Finns den köpa än?
Skulle ju vara skoj prova
Var typ en behållare isolerad
som höll kvar värme i vattnet
i den sen gick det in vid start
och förvärmde motorn.
#597795
Det är möjligt att även Volvo har experimenterat med en "termos". Men jag vet att dom har gjort en annan variant (om det nu inte är samma?), som provades i taxibilar i Göteborg på 70 - 80-talet.
Till bilens varmvatten kopplade man in en burk där varmvattnet cirkulerade. I burken fanns en annan mindre burk, stor som en pocketbok ungefär. Den innehöll ett salt. När motorvattnet blev varmt smälte det här saltet inuti sin burk och blev flytande. När man sedan stängde av motorn så kallnade ju vattnet långsamt så småningom. Då började det här saltet att stelna igen också det ganska långsamt och utdraget. Samtidigt som det stelnade så gav det ifrån sig värme. Och den värmen tog man vara på så att det tog många timmar för motorn att kallna.
Samma konstruktion fanns under flera år i varmvattenberedare för större fritidsbåtar. Där har man ju ofta lite mera plats så dom burkarna var större. Saltbehållaren var väl kanske i storlek på 1 liter eller något sådant och naturligtvis, varmvattenberedaren var ännu större, kanske 25 - 50 liter. Vad jag vet, så säljs dom inte längre sedan något tiotal år. Däremot säljs det ju små hand och fickvärmare m.m, små plastpåsar av en handflatas storlek som man kan "ladda upp" genom att lägga dom i kokande vatten. Sedan avger dom sin värme under en längre tid. Vissa av dom är samma typ av salt, det finns varianter på detta, som i bil och båtvärmarna.
Detta med värme från något som stelnar finns ju även i t.ex betong eller Plastic Padding, men där är det en engångsföreteelse.
Så vill du experimentera med detta i din bil, så har du en utgångspunkt med detta saltet.
#623016
Jag har haft det här i en Volvo 745 -87 som jag köpte begagnad.
Upptäckte det när bilen stått sex timmar och det vart värme på rutan direkt.
Gärna haft det idag,gillar ju inte att frysa.
Tulka
Tillägg: Vill gärna veta mer om hur det här var monterat,kommer inte ihåg något i
motorrummet.
#623047
Jag har mest sett dom som hörde till fritidsbåtar. Dom till Volvos taxibilar har jag bara läst om. Men om man vill pröva måste det ju gå att montera där det finns plats och inte är för långt ifrån motorblocket. Långa ledningar kyler det dyrbara varmvattnet.
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]