Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Arnold
#624492
Det har skrivits mycket på trådarna om Volvos original handbromsbackar. Problemet med dem sägs vara att de limmade banden släpper. Jag antar att botemedlet mot detta är nitade backar. Finns det nitade handbromsbackar att få tag i nuförtiden? Och vilka fabrikat är i så fall det?
av umekille
#624681
Problemet är att handbromsen justeras via vajern
då nöts backen bara på ett ställe och blir oval och
då trycket inte är jämnt över kan bandet lossna.
Sätter man dit en justering istället för orginal plåtbit
mellan backarna och justerar där istället så håller dem
mycket längre och vajer och länkage blir inte uttänjt
i ändläget.
av Arnold
#624722
*pettson* skrev:Nej det finns inga nitade backar. Men det finns korrekt limmade av alla möjliga fabrikat som inte har problemet med släpp.
Kan du nämna några fabrikat som inte har problem med släpp?
av *pettson*
#624758
umekille skrev:Problemet är att handbromsen justeras via vajern
då nöts backen bara på ett ställe och blir oval och
då trycket inte är jämnt över kan bandet lossna.
Sätter man dit en justering istället för orginal plåtbit
mellan backarna och justerar där istället så håller dem
mycket längre och vajer och länkage blir inte uttänjt
i ändläget.
Släpp är vanligt på 850 serien och 70, det var vanligt även på 240 serien, 740 serien då jag skruvade med såna, där justeringen sker i trumman med dom bitar du anger redan från fabrik. Alltså inte via vajern. Så det du uppger kan inte vara problemet i sej.
Det finns dessutom bara ett inköpsställe som har problem med limningen.
Köper man backarna på autoexperten, mekonomen, meka, bds eller biltema eller tja.. vartsomhelst utan inbördes ordning, men inte på volvo, så finns inte problemet som jag ser det iallafall.

Gör man monteringen korrekt så ska man inte heller får det välkända problemet med att bilen går att rubba bakåt men inte framåt.
Jag gjorde en bildserie för att visa vad som skiljer när det gäller biltemas backar i det fallet, och hur noggrann man måste vara vid justeringen (man ska vara lika noggrann vid justeringen av alla backsorter ALLTID ändå). Att man sen köper orginalbackar och problemet är borta visar återigen att det var en feljustering som jag just visar hur den uppstår, i bildserien.
Dom som får problemet med bakåtrullning har helt enkelt inte varit tillräckligt observanta.
(oavsett vilket fabrikat som monteras så kan bakåtrullningsproblemet uppstå vid feljustering)
av Bewsfroe
#624776
*pettson* skrev:Den har lagts in mycket tidigare i en annan tråd där man avhandlar just problemet med handbromsen på 850.
Lust att länka? :) Du hittar den förmodligen mkt lättare!
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]