Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Willis
Jag misstänker att några av er kanske har lagt märke till att dem senaste modellerna (från tyskarna har jag märkt mest) att ena dimljuset tänds när dem svänger. Höger dimljus för höger sväng t.ex.

Vad är idéen med det? Har funderat och tänkt en bra stund nu men kan inte komma på någon vettig anledning som det skulle ge en fördel till.

Någon som har en tanke / vet? Själv tycker jag det bara ser onödigt ut :|
Användarvisningsbild
av Nexus
Cornering-lights, kurvtagningslyktor tänds i låg hastighet(beroende på bilmärke) och lyser upp närområdet åt det håll bilen svänger. Har aldrig testat en bil utrustad med detta för veta om det gör någon skillnad eller ej :P
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har kört en del med sådana här bilar och det gör ingen större skillnad, tacka vet jag volvos aktiva lysen, där kan vi prata om skillnad. Jag saknar det verkligen när jag inte kör min XC60.

/Martin
av Dekagon
Alla andra har också aktiva strålkastare, minst lika bra som Volvos. Jag tycker kurvljusen gör stor skillnad, speciellt när man t ex svänger in på garageuppfarten.
Funderar på om det inte är för att moderna xenon/halogenlampor ger mindre spill-ljus så man vill ha dessa för att lysa upp där de nya inte spiller?
Alla fall har haft det på jobb-bilen (passat) i några år nu och jag skulle inte betala extra för att få dem på min bil om man säger så, högst tvivelaktig nytta. Men ibland kanske.
Strålkastarna svänger med när man svänger oxå, oxå högst tvivelaktig nytta med det.
Där mina äldres bilar bara haft spillljus lyser V70:in kanon från början. Men det är väl till stor del en sån finess som är superenkel att få till och som ger bra med pengar tillbaka för tillverkaren skulle jag tro!
Willis skrev:Jag misstänker att några av er kanske har lagt märke till att dem senaste modellerna (från tyskarna har jag märkt mest) att ena dimljuset tänds när dem svänger. Höger dimljus för höger sväng t.ex.

Vad är idéen med det? Har funderat och tänkt en bra stund nu men kan inte komma på någon vettig anledning som det skulle ge en fördel till.

Någon som har en tanke / vet? Själv tycker jag det bara ser onödigt ut :|
I40 har en extra "diod" i halvljuset som tändersig och lyser upp hörnet upp till 33 km.. det hjälper mer än man tror.. grymt bra.. dock lite fult att dim tänder sig.
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]