Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av semmelman
Just det, för en kollega hade högerdäcket slitits mera än vänsterdäcket och när han ringde däckkillen sa han bara att ena framdäcket är slitet och ville ha ett nytt och däckkillen fyllde raskt i med höger framdäck då, det vara tydligen vanligare menade han, jag har inte märkt det förut men har å andra sidan inte kollat så noga, vi undrar vad detta kan bero på om det nu är en sorts trend? Bägge hjulen måste ju driva med exakt lika mycket kraft annars skulle man ju få styra emot så det kan det inte va. Likaledes bromsarna. Så varför om det nu stämmer?
av *pettson*
För att din bil driver på höger fram. Den driver inte lika kraftigt på höger och vänster vid start. Den har mer moment går till höger än vänster. Därför slits höger hårdare. Även höger sidas länkarmsbussningar slits hårdare. För en del är det ytterst lite skillnad, för andra stor skillnad.
Allt beroende på körstil. Då menar jag inte burnouter här och där, utan mjuk körstil eller hård stil.
*pettson* skrev:För att din bil driver på höger fram. Den driver inte lika kraftigt på höger och vänster vid start. Den har mer moment går till höger än vänster. Därför slits höger hårdare. Även höger sidas länkarmsbussningar slits hårdare. För en del är det ytterst lite skillnad, för andra stor skillnad.
Allt beroende på körstil. Då menar jag inte burnouter här och där, utan mjuk körstil eller hård stil.
Men borde inte bilen gå åt vänster då om höger hjul vill driva mer?
Och varför gör man så här? Eller som nåt resultat av att drivaxlarna är olika långa, om de nu är det?
av *pettson*
Det är inte ett resultat av att drivaxlarna är olika långa. Olika längd innebär ett annat problem normalt sett.
Ett som volvo löst genom att använda en kraftigare drivaxel på den längre sidan och sen lagrade man fast den i motorblocket. Sen använder man en tunnare yttre drivaxel. Det gör att höger yttre drivaxel och vänster drivaxel är lika långa och lika tjocka och därmed kan vrida sej lika mycket och är lika torsionsmässigt sett. Det till skillnad från t.ex en gammal saab 900 turbo som betedde sej som en kåt snok varje gång den accellererade. Den hade just två olika längder av samma tjocklek som vred sej olika under kraft och därmed så svängde bilen lite varje gång man drog på rejält. Plus att det då kändes ordentligt i ratten.

Kortfattat: Motorns rotationsriktning ihop med normalkonstruktionen att själva differentialen sitter på ena sidan om kronhjulet gör att en sida får mer kraft än andra sidan. En bakhjuldriven fungerar likadant som en framhjulsdriven. Grundkonstruktionen kallas öppen differential. Problemet är förutom att en sida får mer kraft i starten, att om den starka sidan tappar greppet och slirar, så får inte den andra sidan någon kraft alls.

Nedan finns en mycket gammal video från 40talet som visar på ett mycket enkelt och pedagogiskt sätt varför krafterna rör sej som dom gör. Den visar varför en differential finns och vad den gör och hur den är uppbyggd. Alla normaldifferentialer för axlar är uppbyggda med samma princip idag. Det finns några andra konstruktioner, mera avancerade men med samma grundläggande funktion, men det är inget volvo använder i axlar eller i slutväxlar och inget vi behöver gå in på nu.
Det finns modeller med olika typer av differentialbroms men dom utgår även dom ifrån samma konstruktion som sen bromsas eller låses upp för att få kraften lika på bägge sidor. Det finns naturligtvis helt annorlunda konstruktioner också som andra märken har, men jag går inte in på dom.

Differential:

Differential och iden med diffbroms:
Tack! Hade inte tid att se den andra filmen den var lång men ska göra det vid tillfälle. Då förstår jag varför höger framhjul slits mer tack vare det där med kronhjulet och så (vilket jag aldrig märkt förut iofs, slitningen alltså). ...Men jag förstår fortfarande inte varför bilen går rakt fram vid acceleration den borde ju vilja gå åt vänster då om höger hjul driver starkare?

PS, det här gällde inte Volvo utan annat märke som börjar på V men det spelar ju ingen roll.
Bilen vill lite lite lite mer åt ena hållet, men det är så lite så det märks inte. Minns en trampbil jag hade när jag var liten. Den drev bara på ena bakhjulet. Där märktes det lite att den ville vrida sig lite. Men det var lite även på den.
Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]