Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Denzar
Hej jag undrar lite över hur Gör Det Själv hallar fungerar!

Vet att OKQ8 har sånna, kallas även tvätthall.

En sammanfattning över vilka ställen som har GDS, pris och vad som finns i hallen.

Brukar det vara helt tomt, eller finns det så man kan hissa upp bilen, isåfall: på underredet så däcken hänger i luften, eller hissar upp på däcken, finns det verktyg etc.

Har ingen lust att stå på parkeringen hela tiden med 100 lägenheter omkring som förmodligen glor på en :)
av Rådlös
Jag har bara utnyttjat ett fåtal gånger, men om man behöver lyft så säger man till om det. Det beror ju på stationen hur dom är utrustade. På OK-Q8 vill jag minnas att man kunde hyra verktyg, men det kan säkert variera från plats till plats. Hör dig för på den/dom stationer du tänker pröva med.
Själva lyften har jag nog sett både en brygga (lyfter bilen med däcken på bryggan) och med armar under bilen (däcken hänger fritt i luften). Så det blir nog svårt att svara generellt. Du får kolla på dom ställen du är intresserad av.
Och om det gäller tvätthall, på en station har jag ett klart minne av att dom hade bara en (1) plats med möjlighet för motortvätt, men flera platser för övrigt. Både tvätt och mek.
av Amarace
Alla stationer har olika, en del har lyft och tvätt, en del bara tvätt o.s.v.
Här t.ex finns en tvätthall och en med lyft, den lyften lyfter mellan hjulen, så man kan inte hålla på med sparklådan t.ex
Användarvisningsbild
av TotanTotan
I Västerås har OKQ8 på sina 8 platser tagit bort 6 lyftar och gjort det till tvättplatser och 2 lyftar är kvar. Det blev bättre då man slapp stå och meka på en genomdränkt plats. Lyften kör man på en ramp med hela hjulbanor så det går snabbt och säkert. Finns inga verktyg att låna men i regel behöver man sina egna när man vill meka. Svetsning och målning är ej tillåten och jag tror att jag betalade ungefär 120 kr timmen och man betalar per minut eller 5-min/period. Åker alltid dit för oljebyte, byte avgasrör mm.
av Denzar
Sorry Nexus, jag letade efter en mer allmän forumdel att placera tråden i, men måste totalt missat att komma hit!

Sådär fanns en mack här i Eskilstuna me billift! Att dom döpt om det till Tvätta själv hall är tråkigt :(

Ja det är nog best att fylla bilen med verktyg iallafall så man inte står utan.

Lättast är väll som ni säger att slå en pling :)

Enda tråkiga, när man gör saker som man tycker är kul och pyssliga så går tiden riktigt fort!
Användarvisningsbild
av StringerBell
Preem i Jönköping (Åsenvägen) har en GDS hall, även med lyftar. (kommer ej ihåg hur många)

Dock är det trångt där... Mycket saxande för att komma in på platsen.
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]