Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Det var första gången jag upplevde det i min bensinare! Och då hade jag kört ca; 4 mil sedan tankningen. Jag brukar blippa runt i färddatorn men aldrig sett detta förut. Närmast är nog 980 km. Brukar ni se 1000-strecket?

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Loner
970km är det "mesta" jag sett.

/L
av haxpet
He he. På min gamla S60 så fick jag faktiskt se 1080km kvar till tom tank en gång.

Men då hade jag kört extremt snålt på den senaste tanken. 95% landsvägskörning i ca 90 km/h. När jag tankade så hade jag kört 890 km på den förra tanken och skulle ha klarat ca 60-70 km till enligt färddatorn.

Men jag är ändå ganska imponerad eftersom det ändå var med en T5:a som jag gjorde det med och inte någon av de mindre motorerna.
Användarvisningsbild
av TopGear
Flikar in i din tråd med en D5-fråga :D
Nån som har sett 2000km räckvidd? Har sett 1600 km som mest och det var faktiskt inte med full tank :lol:
/T
av sillen
Nej men med en 70 liters tank på en V70 D5 så har jag 1460
:lol: :lol:

Gött
av haxpet
TopGear skrev:Flikar in i din tråd med en D5-fråga :D
Nån som har sett 2000km räckvidd? Har sett 1600 km som mest och det var faktiskt inte med full tank :lol:
/T
För att få se 2000 km räckvid måste du ju ha en förbrukning på ca 0,35-0,40 liter milen. och det är nog svårt, även för en disel.
Användarvisningsbild
av TopGear
haxpet skrev:
TopGear skrev:Flikar in i din tråd med en D5-fråga :D
/T
För att få se 2000 km räckvid måste du ju ha en förbrukning på ca 0,35-0,40 liter milen. och det är nog svårt, även för en disel.
Ja men teoretiskt borde man väl precis innan man tankar fullt köra 70 km/h på landsväg med medvind, sol i ryggen, utan barlast, slipstreamande en långtradare... ja ni fattar :)
Därefter tanka fullt! Om jag förstår rätt så räknar färddatorn ut räckvidden beroende på något slags medelvärde på förbrukningen (x minuter). Jag tror att man under gynsamma förhållanden kan få se 2000 km räckvidd. Lovar att ta en bild på färddatorn om jag lyckas :P
/T
Användarvisningsbild
av TompaSe
*ler* blir nog jobbigt även för er med dieselvolvos att se 2000. Tror aldrig jag sett mer än 780 på min xc70, men jag är lite tung på foten och med 19 tummarna på är det nog omöjligt att se mer. *S* ska däremot knäppa ett kort åt er när jag åker andrabilen. Audi 2,5 TdiS. Den går snålt även för att vara en Quattro. Visserligen 80 liters tank men ändå! :lol:
Användarvisningsbild
av A80TD
Jag såg faktiskt prick 2000 km räckvidd i displayen för drygt en vecka sedan när jag skulle åka iväg och vred igång färddatorn. Då hade jag kört drygt 7 mil efter tankning dagen innan.
I mitt fall beror det tyvärr på färddatorns glädjevisning som är 1.1 l/100 km. Snittförbrukningen sedan tankningen låg på 3.7l/100km, alltså 4.8 l i verkligheten. Rätt räckvidd bör ha varit 1500-1600 km antar jag. :roll:

Men, jag tror det ska gå att få 2000 även utan felvisning. :)
Jag experimenterade lite tidigare och kom fram till att vid 50-55 på fyran eller 65-70 på femman så har man en verklig förbrukning på 3.6-3.8 l/ 100 km. Om man håller det tempot några minuter längs en väg och kan motorbromsa sig in direkt till en bensinmack och så tanka smockfullt så..... :)
Ökad komfort med 17”

@mikkiz , Har dessa 17” på vinte[…]

Köpte en nästan ny XC40 i okt-24. Sedan […]

Vel John, vet nå at sigarett uttaket fungere[…]

1986 GLT kamdrivning

Det finns två olika utföranden av vevax[…]