Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av aalex
StringerBell skrev:
De känner den inte, tydligen. Vägen alltså, i första hand.

Det är en gåta för mig personligen hur man kan missa att KÄNNA - även i en modern bil - när man kör på gränsen. I den historiskt snöiga och kalla vintern senast körde jag med europeiska dubbfria, och det gick inte en sekund på motor- och landsväg då man inte kände hur lite fäste man egentligen hade när det var packad snö eller modd. Man satt på helspänn hela tiden. Men uppenbarligen åker det massor med människor omkring och inte känner av detta, och helt plötsligt är de av vägen. Frågan om personligt ansvar har liksom inte ens poppat upp i skallen då.
Jag kör dagligen fram och tillbaka 22 mil totalt med dubbfria däck och känner uppriktigt sagt ingen skillnad i förhållande till dubbdäck. Dock med något enstaka undantag och då framförallt på motorväg när det ligger en tunn ishinna motsv på vägen. Då blåser alla förbi mig och jag undrar hur dom kan köra så fort utan att känna hur halt det är ! Jag använder tre olika bilar och det är större skillnad mellan bilarna än om jag har dubbdäck eller inte. Fast det är förståss kanske bara är mitt eget körsätt som påverkar. För visst är det bra med spikskor ! I vilket fall tycker jag att alla bestämda uppfattningar om dubbdäck gott kan diskuteras. Är det däcken eller föraren som åker i diket. Kanske båda ! :) Om man känner skillnaden sänker man hastigheten och kör med samma marginal som med dubbdäck. Eller så håller man sig inom marginalen med råge. Lika väl som en del inte känner alls något behov av marginaler med vare sig dubbar eller utan.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]