Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av maba
Jag har köpt ny bil och kommer att lämna gamla bilen i inbyte. Antag att jag hittar någon som vill köpa gamla bilen för ett högre pris än inbytespriset. Kan jag då sälja den privat och betala "fullt" pris för den nya bilen?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Förhandlingsfråga och beroende på vad ni skrivit i avtalet.

Utan att veta detta kan man inte svara säkert.
av llesrof
Har ni kommit överens om ett inbyte så har ni kommit överens om ett inbyte. När jag bytte in en bil för några år sedan fick jag inte ens byta bilstereo efter att vi kommit överens om affären. Säljaren blev lite sur över att jag gjort det. Vill du ändå sälja bilen privat så får nog du och säljaren göra en ny övernskommelse utifrån de nya förutsättningarna, om nu säljaren nu går med det. Det kan ju vara så att säljaren redan har en spekulant på din inbytesbil, sånt kan gå fort ibland.
Användarvisningsbild
av nolimits
Fick läsa tre gånger för att förstå raderna :oops: men om du redan har gjort ett avtal med handlaren så är det ju aningen sent att ändra sig och bryta detta avtal.För det mesta brukar bilfirmor tala om innan affären om du kan få mer för bilen vid privat försäljning när en del bara ger skambud för äldre bilar där en del faktiskt även vägrar ta emot alltför gamla bilar i inbyte om de inte får kärran så gott som gratis.Antingen tar man bilhandlarens ofta något lägre pris eller gör man ett försök och säljer bilen själv där vinsten kan bli högre.En fråga om tid och besvär med andra ord som du slipper med inbytet men där du naturligtvis får mindre betalt.
av maba
Jo, jag har skrivit avtal men det jag undrar är om bilfirman egentligen skulle bry sig om jag (hypotetiskt) sålde bilen själv och pyntar in vad jag skulle få i inbyte.

Ofta när det pratas rent köp så sägs det att då får man ett bättre pris på den nya bilen (vilket jag i så fall går miste om), men så kanske det inte är längre? Men det vore ju knasigt om det var tvärt om att man skulle få betala ett högre pris på den nya bilen om man inte har något inbyte?
av llesrof
Nu vet jag inte vad det är för bil du byter in, men troligen tjänar bilhandlaren aningens mer på att byta in din bil. Det är inte alltid man kan pruta vid renköp. En bil som står i 209000 SEK kanske du kanske få för 205000 SEK. Jag är ingen vidare affärsman men så var det för mig. Det gick i princip inte att pruta.
av pm922
Jag har precis beställt ny bil, och det var räknat netto netto på min order, dvs jag hade full rätt att sälja min inbytesbil ända fram till leverans, tjänade 15k på detta sätt men hade samtidigt garanti att inte bli stående med bilen. Däremot om jag hade beställt en V50 som det ligger inbytesstöd på från Volvo så hade jag inte fått göra så. Kolla vad det står i avtalet.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]