Aha.. så varför använde man inte omega när o-ringarna inte tätade på rymdfärjan?
Nej.. det var ett slag under bältet.
När man skruvat ett tag och plockat bort sin 300de stefatätning. Bytt sin hundrade kylare med läckande gavlar för att o-ringarna krypit undan. Och rivit sin hundrade styrväxel så finns inte alternativ. När man sen gjort sina 1000:e undervisningstimme med nya frågor och nya undersökningar för att finna äkta svar så börjar man förstå. Det är bara slöseri med pengarna om man söker permanent tätning utan att utföra en reparation. Fortfarande kan det vara nåt tänkvärt som tillfällig lösning för att komma till en plats där permanent lösning går att få.
Dom flesta vet endast att det är en DYR dunk olja, som är snygg, som är en bekant logga på. Den köper man. Man har enligt reklamen förstått att bilar som ska gå med raka 30 oljor ska ha 0w30. För det är till exempel rekommendationen från Castrol om en hundkoja av 70års modell. Pumpen är aldrig nånsin gjord för att ens kunna suga en 30 olja tillfredställande, motorns lagerspel som nyrenoverad är inte ens tillräckligt tajta för att må bra. Men det spelar ingen roll. Castrol säger så, då är det så. Och.. det är inte sällsynt med motorras när man kastar in 20W50 i sin 850 som gått 30.000 mil och sen åker ut och ger på lite. Men ingen vill naturligtvis skriva in och erkänna att valet av olja påverkat hållbarheten. Det visar ju samtidigt att man har dålig kunskap i ämnet, eller att man inte har nån alls utan man lyssnat på vad andra sagt rakt av. Och yes, din jämförelse med bränslet är ett scenario som jag kan se många framför mej göra. Det är inte heller deras fel om nåt händer, däremot är det säkert nåt inhandlat på biltema som är orsaken oavsett vad som handlats och vad som gått sönder.
Kanske har du funderat på varför man kom till månen med så lite datorkraft? Det var för att ingenjörerna var vällärda och gjorde sina efterforskningar FÖRE det att dom skickade iväg nåt. Dom gjorde alla kalkyler man kan komma på för att man skulle minimera individens egna påverkan, dom testade även sina teser i realiteten. Dom kalkylerna lades in och realtesterna nedtecknades och memorerades ifall man skulle behöva fixa nåt. Man tog inga genvägar och man förstod sina konstruktioner med dess svagheter och styrkor. Man förstod av misstag och konstruerade om direkt. Det förde folk framåt, inte in i limbo som det börjar föras idag på reparationssidan. Idag måste inget repareras, man kan alltid fördröja symtomen i bästa fall och sen sälja den.