Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av sicnarf
#443117
Har hört från kollegor att Omega har hjälpt de med tätning vid läcka.Det är en super professionell produkt.Biltema spelar inte i samma liga om du förstår mig.Googla lite på Omega tätningsedel så kan du läsa lite.
av *pettson*
#443324
Det spelar ingen roll vad skit man häller i om man faktiskt tror på produkten. Det finns INGEN tätning på flaska eller burk som är till för att permanent täta en läcka. Jag vet att det inte är poppis att gå mot strömmen men så är det.
Att en läcka uppstår för att nån tätning torkat sej så hård att den inte längre sluter tätt existerar inte på en bil.
Styrväxlar har uteslutande repor i tätningsytan på metallen, samt då rivsår i packboxen. Den i sin tur är gjord i teflon, inget som mjuknar.. Det är bara yttre packboxen som är av stefa typ, det är inte den som håller inne trycket. Man har alltså haft en trasig damask som släppt in grus, repat stången och packningen.
Packboxar till motorer har oftast blivit slipade av damm utifrån. OFTA såpass illa så det gett spår i en härdad vevaxel. Det brukar man se när man byter packbox på 850 och 70 serien då o då. Man får då helt enkelt byta tätningsläget för packboxen för att inte hamna i samma repa.
Det är saker som t.ex omega lovar att det ska täta. Tänk vad verkstäderna skulle ha lite att göra om det vore sanning med allt dravel om tätande medel, uppbyggande medel med mera. Det finns inga genvägar, reparera gäller.
Användarvisningsbild
av nolimits
#443331
Har bara gott att säga om en del av dessa produkter där oljetätning på burk / flaska ibland kan förhindra en droppande motor från oljeläkage en avsevärd tid från ytterligare reparationer.Dom stoppar heller inte upp oljeflödet som en del nu fått för sig på vissa ställen i motorn.Det bästa är ju naturligtvis att reparera men om det skulle visa sig fungera bra eller minskar spillet på just din bil beroende på hur skadade olika packningar kan vara så är det ju bara att gratulera.Testade en kylaretätning på burk för två år sedan på en bil som inte läckte mer och inte förstörde värmeelementet heller.I mitt fall har de fungerat mer än en gång men likväl så har jag svårt att förstå hur !?.Vad har man att förlora, en burk / flaska för några hundra kronor eller en reparation på mer än kanske 10 000:-.Allt är ju relevant i förhållande till pris, värde och skick på din bil och om du nu anser det vara värt dessa hundralappar.

Eftersom nu somliga fått för sig att dessa medel är rena döden för en bil kan man ju undra hur mycket folk vet om motoroljor i sig själv och dess komponenter som de tycks hälla i sina bilar oavsett hur långt de rullat eller hur slitna de än må vara bara det är en tuff dunk med extremt tunn supersyntet olja till högsta möjliga pris.Då måste det ju bara vara bra, eller hur !?.Som att hälla högkoncentrerad Race Fuel 66 tillsammans med en lagom dos nitrometan i bil tanken och förvånas av en skenande motor som i nästa stund ger upp.Konstigt, det gick ju bra några hundra meter !?.Du har mer datorkraft i en bil idag än man hade kunnat drömma om att ha i månlandaren på sextiotalet och lik förbannat landade man denna tvättmaskin i dagens ögon sett på Månen.Lite som att ställa sig och titta på stjärnorna på en nattsvart himmel och fascineras av hur många det är.Att det sedan är en stor del av dessa som redan är borta men att ljuset från även dessa stjärnor fortfarande är på väg mot oss verkar ju vara lite för knepigt ibland att sätta in i dessa sammanhang!?.Alla nya produkter idag är dämed inte lyckade men många är klart förvånande bra. :D
av *pettson*
#443337
Spoiler »
Aha.. så varför använde man inte omega när o-ringarna inte tätade på rymdfärjan?
Nej.. det var ett slag under bältet.
När man skruvat ett tag och plockat bort sin 300de stefatätning. Bytt sin hundrade kylare med läckande gavlar för att o-ringarna krypit undan. Och rivit sin hundrade styrväxel så finns inte alternativ. När man sen gjort sina 1000:e undervisningstimme med nya frågor och nya undersökningar för att finna äkta svar så börjar man förstå. Det är bara slöseri med pengarna om man söker permanent tätning utan att utföra en reparation. Fortfarande kan det vara nåt tänkvärt som tillfällig lösning för att komma till en plats där permanent lösning går att få.

Dom flesta vet endast att det är en DYR dunk olja, som är snygg, som är en bekant logga på. Den köper man. Man har enligt reklamen förstått att bilar som ska gå med raka 30 oljor ska ha 0w30. För det är till exempel rekommendationen från Castrol om en hundkoja av 70års modell. Pumpen är aldrig nånsin gjord för att ens kunna suga en 30 olja tillfredställande, motorns lagerspel som nyrenoverad är inte ens tillräckligt tajta för att må bra. Men det spelar ingen roll. Castrol säger så, då är det så. Och.. det är inte sällsynt med motorras när man kastar in 20W50 i sin 850 som gått 30.000 mil och sen åker ut och ger på lite. Men ingen vill naturligtvis skriva in och erkänna att valet av olja påverkat hållbarheten. Det visar ju samtidigt att man har dålig kunskap i ämnet, eller att man inte har nån alls utan man lyssnat på vad andra sagt rakt av. Och yes, din jämförelse med bränslet är ett scenario som jag kan se många framför mej göra. Det är inte heller deras fel om nåt händer, däremot är det säkert nåt inhandlat på biltema som är orsaken oavsett vad som handlats och vad som gått sönder.
Kanske har du funderat på varför man kom till månen med så lite datorkraft? Det var för att ingenjörerna var vällärda och gjorde sina efterforskningar FÖRE det att dom skickade iväg nåt. Dom gjorde alla kalkyler man kan komma på för att man skulle minimera individens egna påverkan, dom testade även sina teser i realiteten. Dom kalkylerna lades in och realtesterna nedtecknades och memorerades ifall man skulle behöva fixa nåt. Man tog inga genvägar och man förstod sina konstruktioner med dess svagheter och styrkor. Man förstod av misstag och konstruerade om direkt. Det förde folk framåt, inte in i limbo som det börjar föras idag på reparationssidan. Idag måste inget repareras, man kan alltid fördröja symtomen i bästa fall och sen sälja den.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
av rd350
#443818
Spara era pengar till en riktig reperation istället för att lägga dem på tvivelaktiga "tillsatser" som bara är till för att lura folk. Bara en sån sak som kylartätning skulle inte ens få säljas! Har bytat många värmeelement som varit fullständigt igensatta med "tätning".

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!