Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Kar skrev: Väcker liv i en gammal tråd då den behandlar just det jag undra över och jag fanna denna när jag sökte svaret på min fråga.
Jag har just köpt en V70II 09. (En MB E220 från 00 finns till salu i Stockholm om nån är intresserad.) Jag bytte till Volvo då folksams analys har en helt anna färgskala för E220 än för V70 från tidigt 00tal.

Nu till min förvåning då jag tycker att den nya bilens antisladd vaknar rätt sent och då reagerar på ett sätt som jag tycker är onödigt yrvaket och burdust. Den gamla mercan korrigerar innan man upptäckt att det är ett problem och kopplar i och ur systemet mycket mjukt och graciöst.

Är det fel på Volvon, den är itne två är ännu så jag undrar om jag skall be Bilia fixa den, eller skall det vara så här?
Mvh
Karl
Samtidigt kan det vara ett visst säkerhetstänk med något kraftigare aktivering av antisladd.
Genom att verkligen uppmärksamma föraren på vad som sker så tar han det förhoppningsvis lugnare i fortsättning.
Istället för att lita på att bilen alltid skall lösa situationerna som uppstår.

Har man en bil som hela tiden sköter antisladden nästintill omärkbart så blir man kanske så van att man förväntar sig att det alltid är så, tills den dag då den inte fungerar / inte klarar att häva sladden.
Kar skrev:
VolvoB20 skrev: ...men vad händer, jo mitt i kurvan vaknar antisladdsystemet upp,
Väcker liv i en gammal tråd då den behandlar just det jag undra över och jag fanna denna när jag sökte svaret på min fråga.
Jag har just köpt en V70II 09. (En MB E220 från 00 finns till salu i Stockholm om nån är intresserad.) Jag bytte till Volvo då folksams analys har en helt anna färgskala för E220 än för V70 från tidigt 00tal.

Nu till min förvåning då jag tycker att den nya bilens antisladd vaknar rätt sent och då reagerar på ett sätt som jag tycker är onödigt yrvaket och burdust. Den gamla mercan korrigerar innan man upptäckt att det är ett problem och kopplar i och ur systemet mycket mjukt och graciöst.

Är det fel på Volvon, den är itne två är ännu så jag undrar om jag skall be Bilia fixa den, eller skall det vara så här?
Mvh
Karl

Det är rätt stor skillnad på hur anti-sladd/anti-spinn låter och känns mellan de olika årsmodellerna. Mycket mer mjukt och behagligt på de senaste årsmodellerna. Hade en xc70 -01 som lät förskräckligt när man sladdade. Även min -04a låter så att man tror den ska rasa sönder vilken sekund som helst om man sladdar lite. Och visst är systemet pressat, sladdar du tillräckligt länge så stängs det av/sätts ur funktion pga överbelastning.

Att det är som du beskriver tror jag är normalt med andra ord.
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]