Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jobaby
#430662
Tjo!

Har en 855 glt -94 automat som jag drar husvagn med...bilen får jobba...

Grannen har en 945:a som de drar husvagn med och det verkar gå bättre.

Någon som kan rekommendera en bra volvo dragbil för en 20 tusen...

Tony
Användarvisningsbild
av Nexus
#430682
har ni likvärdiga vagnar? vad har grannen för motor i sin 945.a då?
av jobaby
#430687
Han har en lättryckare manuell...
Ungefär samma vikt på vagnarna.

Har hört att 850 glt 20 v med automat inte är det bästa att dra med.

Turbo är väll bäst men en vanlig gl motor...?
Användarvisningsbild
av isak
#430715
en D5a manuell är förmodligen det optimala. har själv en AUT som funkar utmärkt om ja- får ligga 95-100 km (GPS).i trögflytande trafik är det 4e steget som gäller.
isak
av CalleV70
#430945
glt är väl en chippad "vanlig" rova. Du har 175 hk och standard var 140 (om jag minns rätt). Den svagare had bättre vridmoment vid lgre varv och var bättre som dragbil på den tiden. Dock skulle jag behålla din med automat. Den funkar ju ganska bra. Billigare att chippa din glt, men du vinner bara ett fåtal hk men mer Nm. Men knappast värt pengarna att satsa 5000 för att spara kanske 50 öre milen man drar.... :o
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#432019
isak skrev:en D5a manuell är förmodligen det optimala. har själv en AUT som funkar utmärkt om ja- får ligga 95-100 km (GPS).i trögflytande trafik är det 4e steget som gäller.
isak
Tvivlar att du kan hitta en D5;a för 20.000 kr, då ska den ha rullat riktigt låååååååååååååångt :D

En TDI taxi kan nog gå att hitta för 20.000 däremot
av Lövet
#432045
850 GLT 170hk och SE 144hk är inte samma motor. Eller tja, mycket är lika, men toppen skiljer så 144hk har 2 ventiler per cylinder och 170hk har 4-ventiler per cylinder.

2-ventiler per cylinder = lägre toppeffekt men bättre vridmoment på låga varv.

Någon verklig vridmomentsökning uppnår man inte genom att chippa en 170 hästare. Att din grannes bil går bättre förklaras av lågtryckturbon.

Ska du ha en riktigt bra dragare i låg prisklass, titta på Volvo 855 AWD: http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_8 ... ?ca=11&w=1
av CalleV70
#432304
[quote="andreas_lofgren"]850 GLT 170hk och SE 144hk är inte samma motor. Eller tja, mycket är lika, men toppen skiljer så 144hk har 2 ventiler per cylinder och 170hk har 4-ventiler per cylinder. /quote]

Jag tänker kanske på första V70?? var väl dom med samma motor?
Chippa man 140 hk blev det 170, chippade man 170 hk blev det 182... Men vridet fick man upp dryga 10 %
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#432311
CalleV70 skrev:Jag tänker kanske på första V70?? var väl dom med samma motor?
Chippa man 140 hk blev det 170, chippade man 170 hk blev det 182... Men vridet fick man upp dryga 10 %
Den motorn kom på slutet av 1:a generationen V70. Den kom ju 99/00 fram till dess så va det 10V.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]