Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av nolimits
#422087
Eftersom jag färdades på det Svenska vägnätet på väg hemåt under ca 20 mil vid ca två tiden på midsommarnatten (nykter) infann sig snart en fråga från flickvännen i bilen hur det var ställt med andra trafikanters nykterhet när de nu ibland dök upp i denna glesa trafik vilket jag även själv till slut började undra över.Någon gungade fram och tillbaka mellan mittlinjen och kantmarkeringen precis som om det var glapp i styrningen och andra slog aldrig av heljuset trots att man vänligt blinkade tillbaka och inte har fel på sin halvljusinställning samt någon som aldrig bländade av när man kört om dom !?.En stod parkerad mitt i mörkret vid vägrenen för att slå en sjua framför bilen och väl hemma så funderade vi starkt över hur många berusade bilister vi egentligen mött. ?:-/
Användarvisningsbild
av Brainy
#422103
Jag körde hem kl.13-18.30 idag och funderade då på hur många rattonyktra jag såg...

Borde vara mer kontroller.
av Tobbev
#422116
Svenska polisväsendet prioriterar ju fortkörningar framför nykterhetskontroller. Jag skulle gladeligen blåsa varje dag om man satsade hårdare på rattonykterhet, men sådana kontroller räddar ju bara fler liv än fortkörningskontroller, de drar ju inte in lika mycket pengar.
av Linqid
#422131
Tobbev skrev:Svenska polisväsendet prioriterar ju fortkörningar framför nykterhetskontroller. Jag skulle gladeligen blåsa varje dag om man satsade hårdare på rattonykterhet, men sådana kontroller räddar ju bara fler liv än fortkörningskontroller, de drar ju inte in lika mycket pengar.
En dag som Midsommardagen kan jag lova dig att man lägger betydligt mer fokus på rattonykterhet än fortkörningar. Man ska inte heller glömma att de som åker fast för fortkörning även får blåsa.

Pengar till vem? Pengarna landar ju knappast i polismyndighetens fickor utan till statskassan (--> samhället --> dig!). Jag kan dessutom nästan lova dig att 9 av 10 enskilda polismän mycket hellre fokuserar på rattonykterhet än att beivra fortkörningar. Problemet är att beslutsfattarna (dvs regeringen) varje år sätter upp ett visst mål om hur många kontroller och mätningar som ska genomföras. Den ökända "pinnjakten".

Ett annat problem som pinnjakten bidrar med är att chefer tvingas sätta upp kontroller när de gör som minst nytta. Kl 13 en onsdag på ett väl trafikerat område. Allt för att få så många blås som möjligt, pinnar i statistiken. Frågar du poliserna själva hade man hellre satt upp en blåskontroll kl 09 en söndagmorgon eller leta kända rattfyllerister på vägar och runt platser där man vet att de ofta kör. Men nej, istället ska man göra allt för de berömda pinnarna... (S)
av Tobbev
#422354
Jo jag håller med dig att just på midsommardagen fokuserar man på rattonykterhet. Jag syftade mer till de 364 andra dagarna på året.

Jag håller med dig till 100% om att det inte är polismännens fel, utan precis som du säger, beslutsfattarnas. Pengarna hamnar i statens stora svarta hål och används ju knappast för att motverka rattfylleri eller likande.

Jag har fått blåsa en (1) gång under de senaste 15 åren, och då har jag nog tillryggalagt drygt 20.000 mil på de svenska vägarna. Detta var för några månader sedan, en onsdagsmorgon kl 10 på väg till bushuset med min son och hans kompis. Sonen och hans polare blev ju glada i alla fall.
Användarvisningsbild
av Guligan
#422410
Tobbev skrev: Jag har fått blåsa en (1) gång under de senaste 15 åren.
Oj, det var inte mycket. Jag har blåst tre gånger under den senaste 12-månadersperioden. Jag upplever nog att man ökat fokus på nykterhetskontrollerna senaste åren och att det blivit färre hastighetskontroller.
av Tobbev
#422512
Nej det är inte så ofta. Jag bor i Göteborg och här verkar blåskontrollerna hållas på ett minimum. Svärfar fick inte ens blåsa när han togs för fortkörning (i min förra bil, 9-5 Aero) av en civilpolis. Han tyckte saaben framför körde för sakta, så han blåste demonstrativt om. När han hade kört om så hängde den andra saaben på, varpå svärfar gasar ytterliggare lite till. Sedan tändes blåljusen i grillen.. :lol:
av Linqid
#422533
Tobbev skrev:Nej det är inte så ofta. Jag bor i Göteborg och här verkar blåskontrollerna hållas på ett minimum. Svärfar fick inte ens blåsa när han togs för fortkörning (i min förra bil, 9-5 Aero) av en civilpolis. Han tyckte saaben framför körde för sakta, så han blåste demonstrativt om. När han hade kört om så hängde den andra saaben på, varpå svärfar gasar ytterliggare lite till. Sedan tändes blåljusen i grillen.. :lol:
Det är i sådana lägen som det kan bli väldigt svårt att hitta på en bra ursäkt... :D
av Tobbev
#422534
Haha ja. Han skrattade bara åt hela situationen.

Han fick 2800kr i böter, vilket var en rätt kraftig rabatt mot verkligheten, så poliserna tyckte nog också det var lite komiskt.
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]