Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag vet att jag befinner mig i Volvo forumet inte Hyundai men ändå bilar e bara bilar :)
Jag har en Hyundai Elantra 1,6 -97

som sagt har jag problem med bilen bara när den är varm eller soligt/ljummen väder.
På morgonen startar den på en gång men med hög tomgång, så fort man har kört med den ca 2 min. och man stänger av motorn och sen börjar starta den igen, då vrider man på nyckeln och startmotorn vrider som den ska, all el funkar i bilen men det tar ca 20 sekunder för att få den igång igen. när man har fått igång bilen då luktar bensin och avgaser speciellt bakom bilen. När man börjar köra bilen då e det så sjukt att bilen skakar som om att kopplingen ger motstånd också. justerade men ingen så stor skillnad.

När man kör bilen och den blir varm då märker man att bilen e lite slö faktiskt.

Bytte temp,givaren, temp.sensor, insugsluftgivaren, lambdasond och(tomgångsmotstånd) tror det heter.

När bilen e varm och man kopplar ur insugsluftgivaren och försöker starta den då startar den på en gång. bytte den men till ingen skillnad.

tog bilen till tre olika bilmekaniker men eftersom ingen lampa lyser då är det inte så lätt att komma på felet, säger de.

Jag tror jag har skrivit för mkt men då förstår ni felet bättre :)

Alla tips uppskattas, tacksam för all hjälp
Slår vi på följande på google: hyundai elantra 97 restarting problems when hot.
Då får vi fram att det finns ett vanligt problem. Vevaxelgivaren strular när bilen är varm. När man byter ska man se till så att man inte har rester kvar av den gamla där. Sätter man dit en ny så är dom ändrade, man ska inte använda o-ring om det inte satt en sån på den gamla. Vevaxelgivaren hamnar för långt ifrån.
Hyundai skrev:ska kolla på de där med o-ringen om hur det ser ut.. tack för tipset..
Sök på problemet på google och se vad du får för svar. Har inte provat det, men om det kommer 10 frågor om samma sak huvudsakligen vid samma typ av kringmiljö (varm motor och varmt ute)
Och samtliga blir hjälpta av att byta vevaxelgivaren eller ta bort o-ringen som gör att den kommer för långt ut. Vad ska man dra för slutsats?
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]