Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
#407494
linnar skrev:
sippa skrev:jag har exakt samma problem med min vito. har du löst det än?
Svindyr att laga
man riskera åka på upp mot 26.000kr i kostnad om batteriet tar slut. Skall batteriet bytas, låt en verkstad göra det.

ABS-enheten kostade ett par tusen begagnad.
Varför skulle det kosta 26000:- att byta ett batteri? Ett batteribyte klarar väl dom flesta själva och ett bra batteri kostar väl inte över en tusing.
av linnar
#407584
vetten skrev:
linnar skrev:
sippa skrev:jag har exakt samma problem med min vito. har du löst det än?
Svindyr att laga
man riskera åka på upp mot 26.000kr i kostnad om batteriet tar slut. Skall batteriet bytas, låt en verkstad göra det.

ABS-enheten kostade ett par tusen begagnad.
Varför skulle det kosta 26000:- att byta ett batteri? Ett batteribyte klarar väl dom flesta själva och ett bra batteri kostar väl inte över en tusing.
När man byter batteri riskerar en elektronisk grunka att tappa startspärrinnehållet.
När detta händer måste man sätta in en ny sådan som är kodade till speciella nycklar.
Dessa grejer kostar 6000kr. Till det kommer arbetskostnad.

Det som hände denna bil var att den var ulånad och de glömde lamporna på under natten.
På morgonen fick de hjälp av en granne med startaggregat. De förökte några gånger
att starta utan framgång.

När min son (det är hans bil) fick hem bilen laddade han batteriet. När han sedan skulle
försöka starta fick han felmiddelandet "Start Error". Detta meddelande får man när
startlåsgrunkan tappat sin information.

På verkstaden berättade de att startspärren kan tappa informationen ibland när batteriet
tar slut. Men om man försöker starta med för låg spänning tappar den definitivt informationen.
De sade också att efter 3 startförsök med felmeddelandet "Start Error" kan huvuddatorn
spärras. Då måste också huvuddatorn bytas. Men den kan också ta skada av upprepade
startförsök med startaggregat. Vad som slog ut huvuddatorn vet jag inte.

- "Imobolizer", eller något sådant heter startgrunkan, den kostar 6.000 med 2 nycklar.
- Huvuddatorn kostar 14.000
- Arbetskostnad 6.000
= 26.000

Priserna är ungefärliga.

Efter en sökning på nätet får man mängder av träffar på "Imobolizer" och Vito. Där kan man
läsa om folk över hela Eurpoa med urladdade "Imobolizer" efter att bara batteriet tagit slut.
Man kan också se att det finns företag som specialicerat sig på att koppla förbi "Imobolizern"
eller elektronik som ersätter "Imobolizern". De tar mellan 2000 och 3000 för prylarna. Men då
får man inte försökt starta mer än 3 ggr.

Jag skriver ur minnet så vissa saker kan var fel.

Hur som helst är det en idiotkonstruktion!
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]