Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Larzan
Jag har DVD skivor till min bil.
5st tror jag att det är sammanlagt.

Allt det + lite till har jag i min Garmin och en massa egna POI.
Går det lagra egna POI i de nyare årsmodellerna?
Om det går, hur får man in dessa då? Via Volvo, diagnosuttaget, SD-kortsläsare eller hur?
Jag kanske inte vill bara ha fartkameravarningar, utan kanske europas campingplatser, samtliga McDonalds, bankomater, osv... bara för att nämna några exempel.

Är kartmaterialet på DVD skivor på de nyare årsmodellerna? (eller har man valt lite smidigare format)
Användarvisningsbild
av CarMan
kartorna är på DVD även å helt nya bilar (vissa bilar levereras med kartan på HDD & om du uppdaterar så köper du en DVD)
på volvos kartor finns ju redan banker p-platser kampingar matställen m.m. & du har ju alltid kunnat spara egna mål med en egen symbol (nyaste systemet kan ju även få varningsljud på en egen lagrad plats (kamera) har jag förmig. (allt knappas in via menyerna i bilens RTI)

Så jag förstod nog inte frågan???
av Larzan
Frågan är i grund och botten. Varför väljer man att lägga levande material på en DVD? (eller någon annan form av hårdvara?) Det ska ändå uppdateras med jämna mellanrum. och till de behövs inte en liten plastbit med ettor och nollor på. Som t.ex. nya E4 sträckningen mellan Gävle och Uppsala. Jag tror inte att den sträckan finns på min skiva, utan jag behöver köpa en ny skiva istället för att i samband med nästa Volvoservice få kartan uppdaterad via diagnosuttaget eller att jag själv trycker i ett SD kort/USB minne som det sker en överföring ifrån till navigatorn i bilen.

Sen att Volvo har numera en del POI inlagt, men det verkar vara bestämt (i alla fall på min) att jag inte kan lägga till egna varningar eller egna intressepunkter. Dessa stämmer långt ifrån vad jag själv önskar att lägga in.

Du skriver att -" har ju alltid kunnat spara egna mål med en egen symbol (nyaste systemet kan ju även få varningsljud på en egen lagrad plats (kamera) har jag förmig. (allt knappas in via menyerna i bilens RTI)"

Jag har då inte lyckats klura ut hur man gör, och inte står det något om detta i instruktionsboken för den delen heller.

Men jag har lyckats klura ut hur jag gör för att hitta rätt. :wink: När det blir för tråkigt i bilen så får alla tre damerna komma med instruktioner och så kör jag i alla fall som jag vill.
Bild :lol:
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]