Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av flummbeck
Vill bara varna för mätarfusk på bilarna. Sålde en S40 T4 -98, som hade gått 35000 mil, i Lördags på Blocket, bilen gick till Malmö och nu ligger den ute igen, men nu har den bara gått 18800 mil. Hur vågar man göra så?? Det värsta är att går man in på Transportstyrelsens hemsida och söker på bilen så saknas vägmätarställningen, hur har det gått till??
OBS!! har kollat att det är samma bil, bara det att den nu är 10000 kr dyrare och har alltså gått lite mer än hälften av vad den igentligen har gjort...
Någon som råkat ut för samma??
Användarvisningsbild
av Tomas88
Handlar visserligen om S40 men tycker inte att tråden är specifik för S/V40 så jag flyttar till allmän bildiskussion.
av *pettson*
Enklast är att höra av sej till säljaren via kontantkort och tala om att det är fusk.. Att du vet om det. Och att du kommer att spåra ny ägare på bilen för att meddela fusket. Brukar konstigt nog få folk att ändra miltalet på bilen.
av erc
Om den senaste besiktningen bara är en efterkontroll av tidigare påpekad brist - ja då anges ingen mätarställning.
av bilgalen
Men bilprovningen själva måste väl kunna se bakåt på registrerade miltal för en viss bil?
Användarvisningsbild
av vetten
erc skrev:Om den senaste besiktningen bara är en efterkontroll av tidigare påpekad brist - ja då anges ingen mätarställning.
Det stämmer inte, kollade precis min vinterbil som jag hade ombes. på och där står visst mätarställning och så även på besiktningsprotokollet från ombesiktningen.
av erc
Hmm... Eller är det kanske vid efterkontroll utförd av ackriditerad verkstad som mätarställningen faller bort?

Nej motorn läcker nog inte avgaser. Ljudet &a[…]

PA12 Bränslerör

Hej Någon som vet vart man kan köpa br&[…]

sen kan man ju tolka media som om att affären[…]

Hur hänger man upp avgassystemet på 2.0[…]