Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Hej,

Jag har alltid bara haft bensinbilar som jag mekat med på amatörnivå. Satt och funderade häromdan på en dieslemotor och hur "tändsystemet"
fungerar i den. I bensinmotorn har man ju tändstift och i dagens bilar en motordator som styr tändläget beroende på varvtal osv.

Men i dieseln antänds bränsleblandningen av kompressionen men hur styr man tändläget? (eller det gör man inte?)
Användarvisningsbild
av isak
fixar styrdatorn åt dig, via många parametrar lufttemp, laddtryck,varvtal momentuttag MM.
Användarvisningsbild
av StringerBell
När det är kallt, typ under noll, sätter man nyckeln i tändläget till lampan för värmningen har släckts. Är det riktigt kallt kan det ta 3 sek kanske.
Användarvisningsbild
av js1
Jo, det fattar jag men HUR får man bränslet att tända vid rätt tidpunkt?

I en bensinare skickar man en gnista till tändstiftet men en diesel har ju inget tändstift. Vid höga varvtal vill man ha högre tändning och vice versa.
Kompressionen som tänder bränslet i en dieselmotor är ju alltid högst när kolven är i öd. oavsett varvtalet. Hur kan då styrdatorn
påverka tändläget?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Insprutarna sitter direkt i cylindertoppen. Man sprutar alltså in bränlset drekt i cylindern när man vill att det ska tända.

Insprutarna är så snabba att man hinner spruta in flera ggr på en takt. Pilot, Huvud, Efter etc.
Användarvisningsbild
av js1
Ok, det är så alltså. Det är väl bl a därför man måste ha så våldsamt högt tryck i fuel-railen.

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]