- tis 09 jun 2009, 20:47
Tomas L skrev:Edmunds har fått göra en provkörning av en Japansk Legacy:Då rekomendrar jag dig att INTE provköra en XC70II D5 205 manuell, för då är du helt såld. Bilen är så rymlig, tyst och nya D5an gör ett sådan grymt bra jobb att du aldrig vill åka i en Legacy eller Outback, sen dragvikt på 2.1 ton är ju inte helfel. Så testa ingen XC70II D5 205 för då är du fast ;-//
http://www.edmunds.com/insideline/do/Dr ... eId=148807
Det är några frågetecken som jag har när det gäller nya Legacy;
1. Hur påverkar den nya, större karossen bränsleförbrukningen?
2. Dragvikt?
3. Det ryktas om en uppgraderad diesel på 180 hk?
4. Hur mycket väg- och vindljud är det i bilen? Japanska bilar brukar generellt vara sämre än europeiska, särskilt på svenska vägar. Alternativet Audi A4 är dock inte klassledande på något sätt, det är däremot nya XC70/V70.
Tyvärr så talar priset emot att det blir en Volvo, vi har ställt oss frågan: "hur mycket vill vi betala i förmånsvärde?" och hamnade då på en maxgräns för bilen (exkl lös utrustning som vinterdäck, mv etc) på 350 tkr. För det så får vi en maxutrustad Legacy kombi av nya modellen, (det kan räcka med 325 tkr) en välutrustad Outback eller en sparsamt utrustad (=standard) Audi A4 Allroad.
Det finns ju ingen V70II D5 AWD med manuell låda, men jag är rädd att även den skulle bli för dyr eller i princip outrustad för att rymmas i budgeten. En V70 2.4D AWD med manuell låda hade varit ett alternativ, om den funnits. Om vi får positiva svar på frågorna ovan så lutar det ganska kraftigt åt en maxutrustad Legacy kombi...
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.