Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tomas L skrev:Edmunds har fått göra en provkörning av en Japansk Legacy:
http://www.edmunds.com/insideline/do/Dr ... eId=148807

Det är några frågetecken som jag har när det gäller nya Legacy;

1. Hur påverkar den nya, större karossen bränsleförbrukningen?
2. Dragvikt?
3. Det ryktas om en uppgraderad diesel på 180 hk?
4. Hur mycket väg- och vindljud är det i bilen? Japanska bilar brukar generellt vara sämre än europeiska, särskilt på svenska vägar. Alternativet Audi A4 är dock inte klassledande på något sätt, det är däremot nya XC70/V70.

Tyvärr så talar priset emot att det blir en Volvo, vi har ställt oss frågan: "hur mycket vill vi betala i förmånsvärde?" och hamnade då på en maxgräns för bilen (exkl lös utrustning som vinterdäck, mv etc) på 350 tkr. För det så får vi en maxutrustad Legacy kombi av nya modellen, (det kan räcka med 325 tkr) en välutrustad Outback eller en sparsamt utrustad (=standard) Audi A4 Allroad.

Det finns ju ingen V70II D5 AWD med manuell låda, men jag är rädd att även den skulle bli för dyr eller i princip outrustad för att rymmas i budgeten. En V70 2.4D AWD med manuell låda hade varit ett alternativ, om den funnits. Om vi får positiva svar på frågorna ovan så lutar det ganska kraftigt åt en maxutrustad Legacy kombi...
Då rekomendrar jag dig att INTE provköra en XC70II D5 205 manuell, för då är du helt såld. Bilen är så rymlig, tyst och nya D5an gör ett sådan grymt bra jobb att du aldrig vill åka i en Legacy eller Outback, sen dragvikt på 2.1 ton är ju inte helfel. Så testa ingen XC70II D5 205 för då är du fast ;-//
VolvoB20 skrev: Då rekomendrar jag dig att INTE provköra en XC70II D5 205 manuell, för då är du helt såld. Bilen är så rymlig, tyst och nya D5an gör ett sådan grymt bra jobb att du aldrig vill åka i en Legacy eller Outback, sen dragvikt på 2.1 ton är ju inte helfel. Så testa ingen XC70II D5 205 för då är du fast ;-//
Jag tror dig, men tyvärr så måste vi sätta gränsen någonstans (förmånsvärde) och när vi räknade baklänges så hamnade vi på en budget som inte räcker till en XC70 D5 205 :(
Nu har vi äntligen beställt ny bil, det blev till slut en sån' här: (fast diesel!):
[youtube]<object width="640" height="385"><param name="movie" value="
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>[/youtube]
Intressant tråd. Jag har en V70 2,4D -06:a. Sitter och funderar på om en Legacy 2,0D 2010:a kunde vara nåt då alternativet Audi A6 med en V6:a är ointressant.
En XC60 D5 skulle inte ha varit fel men den är utgår direkt pga. prislappen.

Först var jag intresserad av en Ford Galaxy diesel -09:a för familjen, men när man än van vid V70 framstolar så framstår Galaxyns som enkla och absolut inget man vill åka långt i... :???:

Någon som vet hur förarkomforten är i Legacy?
snokez skrev: Någon som vet hur förarkomforten är i Legacy?
Om du kliver från bilvärldens troligtvis bekvämaste stolar (V70) till en Subaru så kommer du nog att bli besviken.
Din stjärt och rygg kommer att hata dig för all framtid.

Skämt åsido, inget större fel på Subaru men i konsten att tillverka stolar har de mycket kvar att lära.
En kompis har haft flera Subaru Outback, och hans senaste är en 2,0D som jag har kört en del.
I den nya modellen har stolarna förvisso blivit lite bättre, men de är ändå typiskt lågprisjapanskt pappiga.
Man har känslan att man sitter i en tältstol med ett tunt nedsuttet tyg mellan stålramarna.

Sittdynan är åt pipan för kort, så lårstödet är dåligt om man är av nordisk normallängd.
Höjdfördelningen av ryggstödet likaså, det känns som de är designade för en 165 cm Japan.
Man kan efter många inställningsförsök sitta ok, men aldrig "bra".
Jag är 187 cm lång utan storkben, och efter 10 mil i Subarun börjar stolarna göra sig rejält påminda, man känner sig ansträngd i kroppen.

I övrigt..
- Vägljud. helt ok faktiskt. blev förvånad själv över att den inte bullrade som de flesta japanare.
- Motor. Ok, inte mer. Slö som en drög innan turbon börjat vakna. Inte SÅ bränslesnål som förväntat.
- Inredning. Naja. Små plastiga reglage av japanstandard mod. universial. Inte kul men fungerar som det ska.
- 4WD. Mumma, Jag gillar deras 4wd. MKT prisvärt och väl fungerande. Men torsendiffsystemen är nog strået vassare i extremfall, men tyvärr även fyra strån dyrare.
- Vill man ha en Japan som är gjord att även fungera ypperligt i en Svensk vinter är nog Subaru ett bra köp.

Det bästa man kan göra innan ett ev. köp är att få prova en Subaru på en 10-15 mils tur, och se om man trivs.
Allt är ju personligt som sagt.
Jag tänkte bara flika in och säga att den absolut största fördelen med Subaru är kvaliten. Den är otroligt stryktålig och det är aldrig eller sällan som något går sönder. För mig är det lite som Volvo var förr...trygga, tåliga och pålitliga. Idag är tyvärr Volvo mer och mer som Ford. Snygga, trevliga, hyfsat utrustade...men även när det gäller hållbarhet så har Volvo tyvärr också tagit efter Ford.

Jag har nu kört min Subaru i dryga 21000 helt bekymmersfria mil, och det är helt otroligt jämfört med två tidigare Fordar och en BMW. Jag tror ingen av dem ens klarade sig mellan två servicar utan att något gick sönder. Man blir otroligt bortskämd på så sätt med Subaru. Vad hållbarhet är värt för var och en är ju olika, men tillhör man dem som kör många mil med bilen innan man byter så är det värt mycket.

Vill man ha den senaste tekniken så får man nog välja något tyskt märke, Subaru leder inte direkt teknikutvecklingen utan baserar allt på trygga och väl beprövade lösningar och delar. Det kan för vissa vara trist, men för andra som hyllar pålitlighet...jublar :D.

mvh Manor

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]