- sön 23 aug 2009, 22:11
#315160
Men 300 serien byggdes som samarbete med DAF, vem minns inte alla BRUNA kablar, numrerade varje meter som 343 remjohan var utrustad med, 440 och 460 samt 480 serien var likaså samarbeten mellan DAF och volvo. Samtliga bilar blev en flopp ur massförsäljningssynpunkt.
Vad gäller volvos 300 serie så slutade fabrikssatsningen egentligen med 240 serien, nån riktig rallycross satsning gjorde inte volvo R sport, men via DEX så blev det ändå ett team. 300 serien kördes i stort sett endast privat där den syntes till. Ett mycket känt exempel annars, är ju volvo 360 med PRV sexan under huven, stod som fabriksbil men var inget som volvo lekte med direkt någonstans. (363CS) Frågan är varför den aldrig blev en tävlingsbil? Var det för dess kassa övriga produktion så att man inte orkade bättra på ryktet eller var det för att nån satte stopp? För BALANS var det ändå i bilen. (343).

Vad gäller volvos 300 serie så slutade fabrikssatsningen egentligen med 240 serien, nån riktig rallycross satsning gjorde inte volvo R sport, men via DEX så blev det ändå ett team. 300 serien kördes i stort sett endast privat där den syntes till. Ett mycket känt exempel annars, är ju volvo 360 med PRV sexan under huven, stod som fabriksbil men var inget som volvo lekte med direkt någonstans. (363CS) Frågan är varför den aldrig blev en tävlingsbil? Var det för dess kassa övriga produktion så att man inte orkade bättra på ryktet eller var det för att nån satte stopp? För BALANS var det ändå i bilen. (343).
