- tor 02 apr 2009, 10:15
#275266
Vill inte vara en "kärringen mot strömmen" här men...
Det finns en viss problematik i den energivinst många tror genereras vid återvinning av t.ex. järnskrot inte är så stor i slutändan. Ju mer man återvinner, desto mindre råmaterial behövs. Ju mindre råmaterial som används desto mer blir över då gruvbrytning och stålverk bara ökar produktionen år för år... förutom i år då allt står still.
Ju mer överskott som blir i gruv och stålindustrin, desto mer säljs på spottmarknaden till reapriser... Så i slutändan ser jag inte riktigt var energivinsten finns.
Den ekonomiska vinsten finns hos stålverken där man kan använda billigare stålskrot att spä ut stålet med. Järnmalmen räcker visserligen mycket längre och direktörerna gottar sig i sina rekordvinster.
Förstår resonemanget i att köra en gammal bil.
Hade jag inte varit så bekväm och så beroende av bilen i jobbet så hade jag haft kvar min gammelbil som bara kostat mig en bråkdel av vad min nuvarande bil kostar.
Bränsleförbrukningen på en snål bil idag och en normaltörstig bil för 10-20 år sedan är väldigt marginell vid normal körning.
Däremot så får du mycket mer kraft och renare avgaser från en ny bil tillsammans med en helt annan krocksäkerhet.
Men vem kör bil för att krocka egentligen? :mrgreen:
Volvo V50 1,8F -09
Volvo S40N 1,8 -05