Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mackansglt
Vad får maximal spårvidsökning vara.? Har för mig att jag har sett att det fick vara max 20mm. men på vad? 20mm per hjul eller per axel.

Detta gäller en Opel astra.

Den har orginal 175/70R13 däck och fälgar med ET49.
I reg. beviset står också 175/70R13 däck. I en klisterlapp på bilen och även i Haynes rep. bok står att den kan ha 205/50-15 däck. Har i dagsläget alu. fälgar med ET 35 och 205/50-15 däck.
Då bör väl spårvidsökningen bli 49-35= 14mm elller??? Då är det väl 14 mm/däck. På hela axeln skulle det då ge 28 mm.
Några andra faktorer man ska ta hänsyn till när man räknar spårvidsökning.

Anledningen till frågan är att den snart skall in på besiktning och undrar om besiktningen kommer att gnälla ang. detta. Annars är 2 däck sprillans nya och 2 har minst 5-6 mm. mönsterdejup.
av LarsBd
Endast fälgarna påverkar spårvidden och spårvidd(sförändringen) anges per axel dvs mellan 2 hjul. Det finns ett generellt värde angivet men biltillverkaren kan ha tillåtit ett större värde än vad som tillåts på alla av spb, kolla med opel vilken spårvidd som är tillåten.
Användarvisningsbild
av Funk
Spårviddsökningen är som du skiver 28mm, eftersom man mäter per axel. Det fanns tidigare en SBP regel på 15mm för vagnar som inte hade alternativa värden från tillverkaren, kanske är det samma idag...

/Thomas
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]