Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av LarsBd
Om sockret löser sig i den mängden etanol som finns i dagens bensin är problemet löst då enligt samma test hos Bosse bildoktorn det är olöst socker som täpper till bränslesystemet, själva motorn tar ingen skada av att förbränna socker.
av Rådlös
I sammanhanget kan man tipsa om hur man filtrerar bot vatten ur bensinen, om det inte har gått samman med etanol (?)

Man filtrerar genom ett sämsskinn. Lägg skinnet utbrett i en stor "bränsletratt". Häll sakta bensinen över och ner i en torr och ren dunk. Skinnet suger åt sig vatten, men inte bensin.
Fasta föroreningar som rostflagor, sand och eventuellt olöst socker torde också stanna på "rätt sida" av skinnet.

Troligen blir väl skinnet mer eller mindre förstört av det här, så det duger nog inte till någon biltvätt i fortsättningen. Men det är "smällar som man får ta!".
Användarvisningsbild
av VolvoB20
LarsBd skrev:Om sockret löser sig i den mängden etanol som finns i dagens bensin är problemet löst då enligt samma test hos Bosse bildoktorn det är olöst socker som täpper till bränslesystemet, själva motorn tar ingen skada av att förbränna socker.
Det håller jag inte med efter att ha sett en motor som förbränt socker...... cylindrar, avgasutblås och avgasrör var helt igentäppta av något som såg ut som svartbränd sirap .
av tictic
tagit ner tank och hela akiten på bilen ny filtrerade allt genom dubbla kaffe filter sedan filtrerade jag det igen efter natten när det ståt.. sedan montering av allt sedan körde jag igenom 1 liter i systemet och inget kornig het kvar..
Köpråd XC60 T8 -18/19

Volvias maskinskade täcker till 17000 med m&o[…]

D4 VEA dricker olja

Är det någon som har koll på vad […]

Sensorring bak Volvo V40

Har artikelnr! Självklart utgått hos B[…]

Fick ett litet paket idag med roliga dela :-D v&a[…]