Stagern skrev:Hur kommer sig då att den här personen fick igenom sitt http://www.locostsweden.se/ipb/index.ph ... entry27524
Bra fråga eftersom SFRO kräver mekanisk handbroms på t.ex westfield bilarna som jag varit med och plockat ihop.
Att registreringsbesiktiga och ha en typ av broms för att vid kontrollbesiktning ha en annan är inte ovanligt. En del har bägge till och med.
I övrigt är det ingen konst att besiktiga saker som inte är godkända om man träffar rätt besiktningsman. Jag har kört igenom xenon i min 850T i tre år, varenda år har man frågat och jag har svarat ärligt att det är xenon, men jag har motiverat med att lyset är så mycket bättre så alla är säkrare plus att jag har sänkt lyset en halv grad mot bländningsrisken. Går det igenom? Ja.. godkänt? Absolut inte...
Nog om det..
Läser vi lite till i tråden så står följande: För amatörbyggt och ombyggt fordon är formella kravet på parkeringsbroms att den ska kunna hålla bilen kvar i en backe även om föraren lämnar fordonet. Den ska dessutom ha ett separat manöverorgan som man kan dosera bromskraften med (alltså inte line-lock eller liknande).
Det finns inga formella hinder mot hydraulisk p-broms som verkar på bakre (eller främre...) kretsen men av säkerhetsskäl är det förstås klokt att ha helt separata system.
Sen har vi det där igen.. det var dom formella kraven... Sen ska dom förverkligas.
Du ska bara övertyga SFRO om saken, plus bilprovningen om att just DITT system inte läcker det minsta så att bromsverkan inte påverkas ens om den står en månad. DET kan bli lite tuffare.