Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
har du så rätt i!
kanske blir en däcsplatta också? men skit samma då får dom bonusförsälning på däck känns det som.
isak
Att låsa hjulen håller inte skivorna i trim, bromsa bara så det nästan låser, för övrigt har alla bilar ABS så däcksplattor går inte att göra längre. :P
Användarvisningsbild
av isak
du lär väl inte ha abs på parkbr-, de va så jag mena. men den kanske är styrd av c3 signal?
isak
Nej, självklart inte ABS på parkeringsbromsen, trodde menade vanliga bromsen.

När jag fick denna lånebilen var handbromsen helkass, trummorna var fulla med rost och drog man åt den bara en millimeter så beläggen nuddade trumman så toklåste den med ett ohyggligt metalliskt skrik som resultat och en tvärlåsning som man kört in ett spett i fälgarna.

Fick köra långsamt i någon kilometer och anlägga bromsen extremt försiktigt, den lite hårdare, sen var rosten bortslipad och och handbromsaen tar mjukt och jämt på båda hjulen.

Så med handbromsen måste man börja riktigt försiktigt om den är rostig.
av air
Rookkeer skrev:
WSAB skrev: Drar alltid åt handbromsen även om jag står på helt plan backe.
jag fattar inte kan en backe vara plan? eller är jag helt förvirrad
"på backen" säger man om allt som står på marken i vissa delar av vårt land ;)
air skrev:"på backen" säger man om allt som står på marken i vissa delar av vårt land ;)
"På backen" säger man också, om står på fördäcket på ett fartyg. :wink:
camaro69 skrev:
air skrev:"på backen" säger man om allt som står på marken i vissa delar av vårt land ;)
"På backen" säger man också, om står på fördäcket på ett fartyg. :wink:
Och om man kör på backen betyder det att man färdas bakåt... :mrgreen:
av air
Nej kör du på backen så kör du på marken. Backa kör man förbi såvida man inte är norrman. Vad är ni för några, alla goa gubbar vet att man menar terra firma när man säger backe(n) :P
Jag gillar att motionera bromsarna riktigt hårt en dag i veckan, man ska bromsa så hårt att det blir disko i bakrutan, sen är det rent och fint :mrgreen:

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]