Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas L
Vi tittar nu på Audi Q5/A4 Allroad och när det gäller Audi så är bensinbilar ett realistiskt alternativ. Deras 2.0 TFSI motor ger ett lika högt vrid men över ett bredare varvtal än deras 2.0 TDI. Prestandamässigt är det stor skillnad, 2.0 TFSI gör 0-100 på under 7 sek.

Den är dessutom relativt snål för att vara en så kraftfull bensinmotor, i A4 Allroad drar den 0,81 l/mil blandad körning med s-tronic. 0,64 l/mil för manuell 2.0 TDI. Landsväg 0,68 l/mil mot 0,57 l/mil (2.0 TDI). Om man räknar med att bensinmodellen ligger på 0,9, dieseln på 0,7 och med nuvarande skatteläge och bränslekostnader, så skiljer det mindre än 100 kr/månad vid 1500 mils körning.

Men 2.0 TFSI är nog en hel del roligare att köra och skillnaden blir kanske 0,25 l/mil, går dessutom bensinpriset upp till 15 kr och dieselpriset till 14 kr, man kör 2000 mil/år så skiljer det plötsligt nästan 6000 kr/år. På två bilar (kanske en tredje till sommaren) så blir det upp mot 36.000 kr på tre år. 54.000 kr på tre bilar. Då lär dessutom dieselbilar ha ett bättre andrahandsvärde. Synpunkter?

Tyvärr finns inte s-tronic till 2.0 TDI på Allroad, det gör den dock till Q5, så dieseln är ganska mycket billigare p g a manuell låda i A4 Allroad. (340 tkr mot gissningsvis 370 tkr för 2.0 TFSI) Det som lockar med dieseln är bra räckvidd mellan tankningarna och att den kanske :?: känns mindre osäker ekonomiskt. Bensimodellen är dyrare och ger högre förmånsvärde (alt mindre utrustning), men har bra prestanda och fin automatlåda och i dagsläget är det ingen större ekonomisk skillnad.
Användarvisningsbild
av poseidon
Jag är mest osäker på 2:a handsvärdet. Det är ju där de stora pengarna ligger. Å visst har du rätt, beroende på bilmärke så känns det mer eller mindre ok att välja bensinbil. Att välja en BMW eller Audi med bensinare skulle nästan kännas naturligt medans Volvo med bensin känns lite sådär....

Problemet med Audi är skinnklädseln och Xenon vilket jag önskar - de tar ju fantasibelopp för dessa tillval. Varför har de inga paket typ VWs Premiumpaket?
av Lövet
poseidon skrev:Jag är mest osäker på 2:a handsvärdet. Det är ju där de stora pengarna ligger. Å visst har du rätt, beroende på bilmärke så känns det mer eller mindre ok att välja bensinbil. Att välja en BMW eller Audi med bensinare skulle nästan kännas naturligt medans Volvo med bensin känns lite sådär....

Problemet med Audi är skinnklädseln och Xenon vilket jag önskar - de tar ju fantasibelopp för dessa tillval. Varför har de inga paket typ VWs Premiumpaket?
Svaret angående paketen är väl antagligen "det behövs inte", bilarna säljer helt enkelt ändå. Håller med om att priset för dessa tillbehör verkligen är uppe i det blå - xenon ligger ju över 10.000kr! (BMW tar exempelvis 6000 som jämförelse). Skinnklädsel har väl egentligen alltid varit dyrt till Audi. VWs paket är ju grymt prisvärda just nu, men innan paketen kom var det precis lika dyrt till VW som till Audi egentligen.

Angående andrahandsvärdet så är det inte så billigt att köra diesel som många tror. Det krävs fortfarande ganska ordentliga körsträckor för att köra in prisskillnaden vid nyköp, dyrare drivmedel (inte just nu) och högre skatt.
Användarvisningsbild
av Tomas L
poseidon: Andrahandsvärdet kommer nog att bero mycket på driftskostnaderna och det påverkas en hel del av skatter och bränslepriser. Ju billigare bensin, desto sämre för dieselbilen. Ju dyrare bensinen blir, desto större blir marginaleffekterna av dieselns lägre förbrukning.

Lyckligtvis så är jag inte intresserad av skinn, då hade jag nog avskrivit Audi p g a deras hutlösa priser på skinnklädsel! Xenon vill jag däremot ha, som tur är så är grundpriset på t ex Q5 så pass mycket lägre än för XC60 (och BMW...) att det finns utrymme för Xenon. Men visst har Audi en del att lära av Volvos prisvärda utrustningspaket.

isak: Tänkvärt. Jag tror inte på någon skattesänkning på drivmedel i framtiden, möjligtvis en utjämning av skatter mellan diesel och bensin och det är nog bara till fördel för dieselbilar. Något lägre vägskatt för dieselbilar och lite högre för bensinbilar. Tvärtom när det gäller drivmedel, lite högre skatt för diesel, men troligtvis ingen sänkning för bensin. Då skulle kalkylen bli lite enklare, då är det inköpspris, förbrukning och andrahandsvärde som styr. Därför känns en dieselbil som något säkrare, jag har svårt att se en regering införa skattelättnader för bensinbilar. Det finns dock ingen rim & reson i att låta gamla dieselbilar smutsa ned miljön och samtidigt straffskatta nya, renare bilar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bensin eller Diesel verkar ju spela kvitta, staten har upptäckt att dieselbilar är snåla och därför betalar för lite skatt, det ska nu stävjas.

Energiskatten på diesel höjs i två steg med sammanlagt 40 öre per liter.
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev:Bensin eller Diesel verkar ju spela kvitta, staten har upptäckt att dieselbilar är snåla och därför betalar för lite skatt, det ska nu stävjas.

Energiskatten på diesel höjs i två steg med sammanlagt 40 öre per liter.
http://www.dn.se/opinion/debatt/vi-hoje ... l-1.816758

Enligt "hörsägen" (=har själv ingen koll!) är skatten på diesel dryga kronan lägre än för bensin, det är nog därför skatten på diesel höjs. Men visst, detta är inte till fördel för dieselbilar, även om vi nog hinner sälja den bil som vi nu ska köpa innan höjningarna har genomförts:
Första höjningen med 20 öre ska ske från januari 2011 och den andra med lika mycket från januari 2013. Samtidigt kommer skatten att öka ju mer koldioxid ett fordon släpper ut. Från och med 2011 höjs skatten med 5 kronor för varje gram extra gram koldioxid en bil släpper ut.
Men om ni läser i länken ovan så säger de även så här:
För att stimulera och öka takten i en övergång till en mer miljöanpassad fordonspark föreslås i klimatpropositionen, att nya miljöbilar befrias från fordonsskatt under de första fem åren. Dagens miljöbilspremie ersätts därmed med en långsiktig skattebefrielse. Ändringen bör träda i kraft den 1 januari 2010, men gälla retroaktivt och tillämpas för bilar som tas i bruk från och med den 1 juli 2009. Dagens miljöbilsdefinition gäller.

Detta innebär att bilar som drivs på förnyelsebara bränslen och el, samt bensin- och dieseldrivna personbilar som släpper ut mindre än 120 gram koldioxid per kilometer, kommer att vara befriade från fordonsskatt. En skillnad jämfört med dagens miljöbilspremie är att skattebefrielsen inte bara gäller bilar som köps av privatpersoner utan även de som köps av företag, t ex förmånsbilar.

Samtidigt tar vi nästa steg mot att öka beskattningen av utsläppen genom att öka koldioxidrelateringen i fordonsskatten. Koldioxidbeloppet i den koldioxidbaserade fordonsskatten höjs från 15 till 20 kronor per gram koldioxid som överstiger 120 gram koldioxid per kilometer. Vilket innebär att skatten från och med 2011 höjs med 5 kronor för varje gram koldioxid en bil släpper ut. Nya lätta lastbilar, lätta bussar och husbilar inordnas i den koldioxdbaserade fordonsskatten. Bränslefaktorn för dieselbilar sänks och miljöfaktorn ersätts med ett fast belopp. Sammantaget innebär det att fordonskatten på dieselbilar sänks.

Vidare föreslår vi att energiskatten på diesel höjs i två steg med sammanlagt 40 öre per liter. En första höjning med 20 öre bör ske den 1 januari 2011 och en andra höjning med 20 öre den 1 januari 2013. För att kompensera den tunga trafiken för ökade skattekostnader som följer av dieselskattehöjningar bör även fordonsskatten för tunga lastbilar och tunga bussar sänkas.
Jag har tyvärr inte tid att räkna ut vad detta totalt sett innebär för dieselbil/bensinbil.
Användarvisningsbild
av nissan92
poseidon skrev: Politiskt korrekt är väl precis det du beskriver, man skall ha en miljömedveten image, sortera sopor å spara på varmvatten.
En riktig karl är miljömedveten.
Duschar kallt å rakar pungen med vinkelslipen :wink:
Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]