- fre 06 mar 2009, 11:54
#267147
Vi tittar nu på Audi Q5/A4 Allroad och när det gäller Audi så är bensinbilar ett realistiskt alternativ. Deras 2.0 TFSI motor ger ett lika högt vrid men över ett bredare varvtal än deras 2.0 TDI. Prestandamässigt är det stor skillnad, 2.0 TFSI gör 0-100 på under 7 sek.
Den är dessutom relativt snål för att vara en så kraftfull bensinmotor, i A4 Allroad drar den 0,81 l/mil blandad körning med s-tronic. 0,64 l/mil för manuell 2.0 TDI. Landsväg 0,68 l/mil mot 0,57 l/mil (2.0 TDI). Om man räknar med att bensinmodellen ligger på 0,9, dieseln på 0,7 och med nuvarande skatteläge och bränslekostnader, så skiljer det mindre än 100 kr/månad vid 1500 mils körning.
Men 2.0 TFSI är nog en hel del roligare att köra och skillnaden blir kanske 0,25 l/mil, går dessutom bensinpriset upp till 15 kr och dieselpriset till 14 kr, man kör 2000 mil/år så skiljer det plötsligt nästan 6000 kr/år. På två bilar (kanske en tredje till sommaren) så blir det upp mot 36.000 kr på tre år. 54.000 kr på tre bilar. Då lär dessutom dieselbilar ha ett bättre andrahandsvärde. Synpunkter?
Tyvärr finns inte s-tronic till 2.0 TDI på Allroad, det gör den dock till Q5, så dieseln är ganska mycket billigare p g a manuell låda i A4 Allroad. (340 tkr mot gissningsvis 370 tkr för 2.0 TFSI) Det som lockar med dieseln är bra räckvidd mellan tankningarna och att den kanske :?: känns mindre osäker ekonomiskt. Bensimodellen är dyrare och ger högre förmånsvärde (alt mindre utrustning), men har bra prestanda och fin automatlåda och i dagsläget är det ingen större ekonomisk skillnad.
Den är dessutom relativt snål för att vara en så kraftfull bensinmotor, i A4 Allroad drar den 0,81 l/mil blandad körning med s-tronic. 0,64 l/mil för manuell 2.0 TDI. Landsväg 0,68 l/mil mot 0,57 l/mil (2.0 TDI). Om man räknar med att bensinmodellen ligger på 0,9, dieseln på 0,7 och med nuvarande skatteläge och bränslekostnader, så skiljer det mindre än 100 kr/månad vid 1500 mils körning.
Men 2.0 TFSI är nog en hel del roligare att köra och skillnaden blir kanske 0,25 l/mil, går dessutom bensinpriset upp till 15 kr och dieselpriset till 14 kr, man kör 2000 mil/år så skiljer det plötsligt nästan 6000 kr/år. På två bilar (kanske en tredje till sommaren) så blir det upp mot 36.000 kr på tre år. 54.000 kr på tre bilar. Då lär dessutom dieselbilar ha ett bättre andrahandsvärde. Synpunkter?
Tyvärr finns inte s-tronic till 2.0 TDI på Allroad, det gör den dock till Q5, så dieseln är ganska mycket billigare p g a manuell låda i A4 Allroad. (340 tkr mot gissningsvis 370 tkr för 2.0 TFSI) Det som lockar med dieseln är bra räckvidd mellan tankningarna och att den kanske :?: känns mindre osäker ekonomiskt. Bensimodellen är dyrare och ger högre förmånsvärde (alt mindre utrustning), men har bra prestanda och fin automatlåda och i dagsläget är det ingen större ekonomisk skillnad.