Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

testa en massa bilar och se vad som faller dig bäst i smaken.
Det skulle inte fungera med en pickupp? de finns ju oxå i dubbelhytt och med en kåpa på så rymms det mycket där bak.
Sen kan man även använda de i terrängen 4WD (D)
Grejen är väl den att om läget hade varit sådant att jag hade kunnat köpa en splitter ny kärra & bytt efter 3 år....så hade jag ju kunnat välja i princip vilket märke som helst....vilka kärror går sönder inom 3 år?
Men, nu är det ju inte så...utan det som är aktuellt för mig är att köpa en begagnad & försöka få tag på det bästa möjliga som är driftsäkert (så gott det nu går) trots kanske 20k eller mer mil på mätaren....

Vissa väljer ju att köpa en begagnad V70 D5 som gått 35-30k mil & de vet att det värsta som kan hända är att de behöver byta auto lådan eller kanske motorn till utbytes.... & inget av de alternativen behöver kosta mer än 20-25k tack vare att utbudet på begagnade utbytes motorer & lådor är så stort & om man väljer "rätt" mek :wink: .

Det jag funderar över är hur det ser ut på den fronten vad det gäller Ford Transit, VW caravelle/transporter, Toyota Hiace....dvs, om det på dessa märken går att lösa till en vettig penning OM nu lådan eller motorn skulle rasa....eller om det är snordyrt & inget alternativ.

CarMan & Grammse !

Uppskattar hjälpen ! Era svar är guld värda !
det är alltid fördelaktigt att få tag på så ny bil som möjligt, oavsett vilket ärka man väljer köp heldre nyare än färe mil.

men när man komer ner i bilar på ca 75 000:- så båste man kolla en del själv, visa kan vara fina o andra väldigt slitna

kolla även med den verksta du tänkt serva hoss, vad service & normala reservdelar kostar till de olika bilarna, tyå som bromsklossar m.m.

en sak till, vill du ha diesel eller bensin? (forden fin bara i diesel, om jag mins rätt)

när det gäler hur länga forden håller så är det inge skräp, det är en bruksbil, som tål att andvändas, o skule nått gå sönder, som det gör på "gamla" bilar. så är priserna överkomliga
Så, nu har man tingat en manuell VW Caravelle TDI 97á... långa modellen :) . Verkar bli aktuellt att hämta den om ca en vecka så då kan jag posta bild på den.
Den har gått knappt 30k mil men motorn byttes för drygt ett par år sedan till en i princip ny som idag gått ca 10k mil.... 102 hk är original på denna modell men motorn som sitter i nu är på mer...kommer inte ihåg om det var 130 eller 150hk :D . en hel del slit delar bytt (kommer inte ihåg allt men kan posta mer om det senare). Den är LB reggad för 5 passagerare men det följer med stolar/soffor för allt som allt 8 pass om man nu skulle vilja :wink: . Lastgaller medföljer. Bakfjädrarna (eller vad det nu kallas) är tydligen förstärkta/anpassade för extra tung last. Fyra st extra strålkastare i fronten. Tonade rutor. Drag krok & enligt regbeviset får man dra 2000 kilo...vilket ju inte är helt fel om det skulle behövas.
CarMan skrev:förmin del spelar det ingen roll vilken bil du köper. men att kalla en ford transit för skrot tyder på okunskap ! det är bra bilar
& reservdelarna är billiga!

jag vet inget om tyotan tyver.
Jag känner en kille som vägrar byta ut sin gamla peugot arbetsbuss mot en ford transit trots att hans nuvarande egentligen har rullat på tok för länge. Detta pga att deras avtal säger att de nu bara får byta till Ford Transit och övriga på firman är så pass missnöjda med skrotet. Inte nog med att de är en pina att åka i, de har gått sönder på tok för mycket för dem med.

Nu vet jag inte om det är någon skillnad om man köper en 10år gammal transit mot som i det här fallet köpa en ny. Men dom som tvingas använda dem verkar defintivt inte nöjda i jämförelse med peggan.

/Anders
har inte skruvat peugott, men transiterna är det inget fel på enligt mig. håller bättre än renault & är billigare att serva & laga.

Det ända som är fel med ford, är att dom i sverige har ett rykte om att vara dåliga, vilket gör att folk inte vill ha dom.
men det är deta som är så bra för den som vill köpa en begagnad, man kan få en kanonbil för en billig penning!
Här är ett par bilder på min kära gamla vw buss :) om ni tittar noga kan ni skymta världens bästa 48 kilo´s "skrämma ihjäl tjackpundare som ska till att bryta sig in i bilen" i passagerar sätet :D

Bild

Bild
Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]