Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#264511
Det betyder att ABS:en inte "medvetet" kan bromsa hjulen till 75% av verklig hastighet.
Om systemet använder tex vänster fram som referens för verklig hastighet vad händer om det är just det hjulet som har sämst fäste och börjar låsa?
av *pettson*
#264632
LarsBd skrev:Det betyder att ABS:en inte "medvetet" kan bromsa hjulen till 75% av verklig hastighet.
Om systemet använder tex vänster fram som referens för verklig hastighet vad händer om det är just det hjulet som har sämst fäste och börjar låsa?
Systemet fungerar inte överhuvudtaget så vad gäller bromsningen. Det var endast hastighet som kollar VF.
ABS systemet tittar på pulserna från alla hjulen. När pulserna upphör på ett hjul så släpper hjulet. Rullar pulserna förbi, jadå rullar hjulet och bromsen får fortsätta.
Det finns alltså INGEN realtidskontroll mera än att systemet kikar om hjulet står stilla alltså. Rullar vi ut på ren is utan dubb och låser ut hjulen så fungerar det alltså så att hjulen släpps på en programmerad frekvens (det fungerar exakt likadant som vid vanlig landsvägskörning alltså). Vi har dessutom ett TRE kanals system på 850. Ett för vf,ett för hf.. och ett för bakre ihop.
Nyare bilar har 4 kanals, med andra ord separerade bakhjul.. :-)-)
HVO 100 för dyrt?

I Sverige säljs 10 miljoner kubikmeter bensin[…]

Xenon lyckta rör sig inte

Har en s60 2004 där inte xenon lyckan rö[…]

Kan det vara låskistan i bakluckan som b&oum[…]

V60 Bensin vad ska man köpa?

Kan man tänka sig en AWD så finns ju V6[…]