Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Vi har ju utrett att en volvo orginaldel är en del som håller fabriksspec, det är din egen utsago.
Som jag tidigare påpekat så är det inte mycket som volvo har egen spec på trots att man ger sken av detta, volvo köper färdiga delar som andra utvecklat, precis som alla andra fabrikanter till största delen. Så varenda del som säljs, tillverkad av samma fabrikat med samma spec som levererats till volvo ÄR en orginaldel. Köper jag en AISIN vattenpump så är det en orginalpump även om jag så handlar den på saab och den har volvos artikelnr inom aisin. Det är aisin som tillverkar volvos pumpar och aisin har INTE en egen spec för volvo.
Garantierna ja. Det är ett intressant kapitel att ALLA UTOM volvo förstått EUs budskap? Det är egentligen bara volvo som anser sej vara förmer och speciella att endast dom kan utföra en service och klagar på alla andra? MEN INOM volvo sen står det stora kriget. För inte är en volvo servad på volvo i belgien lika välservad som en som servats i stockholm sverige inte..
Så enkelt är det ju.. Ändå pratar vi två märkesverkstäder.. Inte ens inom sverige är det okej när en bil servats i en annan volvoverkstad innan. Det är ganska märkligt.
Vad gäller ditt påstående om att bilen bara bibehåller sin fabriksgaranti i praktiken är rent nonsens. Det är ännu en av dom minor du fått lära dej på jobbet eller? Dom jobb som ska utföras på bilen för att bilen ska få behålla vilken garanti som helst är volvo SKYLDIGA att skriftligen notifiera bilägaren om. Alltså kan kunden i god tid beställa tid för t.ex en obligatorisk programuppdatering hos er och sen åka raka vägen till meca eller nånannan för att utföra all annan service och ÄNDÅ bibehålla alla garantier.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag orka inte en läsa...

det jag kan konstarera är att om delen är vesentligt mycke billigare så är den inte lika bra (så är det i 99% av fallen)
sen så har jag som jag talat om flera gånger i denna tråd sett exempel på där typ delar från mekonomen o andra som håller ett högre pris på delarna än biltema har så högt pris att dom kostar mer än Volvo orginal ! & !!!! dom har ändå inte alltid pasat lika bra.
så du kan skriva vad du du vill....
av I.H.P
Vill kanske inte läsa?
Vill kanske bara skriva?
Det finns en devis om att man har TVÅ öron och EN mun därför att det är viktigare att lyssna än att prata...
Är inte "kampanj" bara ett finare ord än återkallande?
//Björn
*pettson* skrev: Inte ens inom sverige är det okej när en bil servats i en annan volvoverkstad innan. Det är ganska märkligt.
Men du!!!! Det har jag fan förträngt! :evil: AAAAAARRGGGHHH! :twisted:

När jag köpte min S80 så var jag ungefär som nått katten släpat in, att jag kom med en bil som hade komplett servicebok hos Bilia när jag pratade med min blivande Volvo-verkstad, Bilbolaget..! Suck o stön att jag inte hade köpt en bil hos dom som var servad hos dom... Jävla dumheter!

Jag servar/repar icke bilen hos dom nu. Kände mig så dåligt behandlad.

Nu ska jag även i rättvisans namn säga att de senare skött sig utmärkt i ett par icke service-ärenden där de lagt ner rejält med tid trots att de direkt ser att jag inte servar hos dom o utan att det gav dom en enda spänn, så vem vet... Jag kanske ändrar mig.
Användarvisningsbild
av Fisch
CarMan skrev:det handlar endast om tur !
du kan ta bort styrleden & sätta dit samma led igen o den koler inte på samma plats...
sen gäller det ju att allt stor 100% rätt innan (vilket det sällan gör) för att din ekvation ska gåihopp.

jag kan ju som exempel tala om att man ibland måste värma på låsmutern eller på leden för att få loss den, bara den värmningen gör att justeringen felar på en 7-8 hundradelar, därför måste man kyla ner ordentligt innan man ansersig klar.
på samma sätt så ser man att värdet flytar sig en 3 hundradelar när låsmuttern dras åt (dels på grund av sträckning, & på grund av att en delen förljer med runt extremt lite...)

Så tet handlar bara om tur om du prickar ett värde (vet du vad du fick för värden? kan ju var så att verkstan körde med stora toleranser?)
Som med allting annat, ska man få jobbet bra så måste man vara noggrann. Jag kan heller inte svara på hur noggrann varje individ är, utan kan bara svara för mig själv! Sen att värderna hamnade exakt så som de skulle, är givetvis tur.

Vidare till min slutsats. Orginaldelar är precis lika (o)noggranna som en piratdel, i de allra flesta fall! Tycker det är jävligt märkligt att så pass många bilar rullar runt om i Sverige, alla kör säkert på orginaldelar annars hade de ju bilen inte fungerat.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21

Laddat batteriet några timmar då den b[…]

Låg bromsvätskenivå!?

@snowman , Laddar upp bild genom -Fullstän[…]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Jag såg att @theodorkalin hade gjort det p&a[…]

AC problem V70 2016 D3