Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#252864
jhenrikj skrev:Mycket skitsnack det där om att man måste serva bilen oftare.....Jo det ligger väl lite sanning i det, man måste göra ett oljebyte mellan ordinarie servicar, men det är ju bara ett oljebyte, inte en hel jäkla service. När jag får min 2,5FT så har jag 3000 mils serviceintervaller på den precis som på alla andra modeller. Däremellan ett oljebyte som de gör på 5-direkt så det är ju inte direkt jättejobbigt......
Den där extrakostnaden hade för mig varit 0:- , eftersom jag ändå kör min privata bil så lite att jag ändå får göra en mellanservice.. Och eftersom den genomsnittliga körsträckan fortfarande är ca 1500 mil så blir det samma för ganska många..

/Thomas
#252870
Fisch skrev:Klart etanolförsäljningen sjunker när det skilljer 30 öre/litern på etanol och bensin, vilket det gör här i krokarna för tillfället! Bensinbolagen skyller etanolpriset på att de tippar i mer bensin i etanolen vintertid.

För en vanlig konsument som man välja mellan bensin och etanol i tanken så är valet ganska bekvämt. De flesta väljer nog tyvärr bensin då bilen drar 30% mer men etanol i (det skilljer 30% i energiinnehåll). Det blir helt enkelt dyrare att tippa i etanol i bilen.
Det är väl inte klart !! Inte om man menar något med sitt miljöengagemang.....Men jag hävdar envist att det enbart handlar om stålar, gratis P-tillstånd, vägtullar och 10.000:- i subvention, vilket en minskning på 70% entydigt visar. Jag hoppas vi får se fler indragna förmåner för dem som inte kan visa upp kvitton på inköpt etanol..

Det är 10% mer bensin i E85 vintertid (E75!), vilket direkt förklarar prisökningen på ca.1 kr/l. Vilket samtidigt leder till att man inte behöver blandtanka när det är kallt, och att bilen drar mindre bränsle än sommartid. 10-11 kr/mil är OK på sommaren, men inte på vintern bara för att det råkar kosta 9kr/mil på 95 oktan under någon månad...
Men det är inga problem, nu är vanlig soppa snart uppe på 11-12kr/l och då skall ni se att miljöengagemanget vaknar igen...

/Thomas
#252884
Funk skrev:
jhenrikj skrev:Mycket skitsnack det där om att man måste serva bilen oftare.....Jo det ligger väl lite sanning i det, man måste göra ett oljebyte mellan ordinarie servicar, men det är ju bara ett oljebyte, inte en hel jäkla service. När jag får min 2,5FT så har jag 3000 mils serviceintervaller på den precis som på alla andra modeller. Däremellan ett oljebyte som de gör på 5-direkt så det är ju inte direkt jättejobbigt......
Den där extrakostnaden hade för mig varit 0:- , eftersom jag ändå kör min privata bil så lite att jag ändå får göra en mellanservice.. Och eftersom den genomsnittliga körsträckan fortfarande är ca 1500 mil så blir det samma för ganska många..

/Thomas
Jo men det gäller ju oavsett vilken motor man har, inget specifikt för etanolbilarna.
#252920
Funk skrev:
Fisch skrev:Klart etanolförsäljningen sjunker när det skilljer 30 öre/litern på etanol och bensin, vilket det gör här i krokarna för tillfället! Bensinbolagen skyller etanolpriset på att de tippar i mer bensin i etanolen vintertid.

För en vanlig konsument som man välja mellan bensin och etanol i tanken så är valet ganska bekvämt. De flesta väljer nog tyvärr bensin då bilen drar 30% mer men etanol i (det skilljer 30% i energiinnehåll). Det blir helt enkelt dyrare att tippa i etanol i bilen.
Det är väl inte klart !! Inte om man menar något med sitt miljöengagemang.....Men jag hävdar envist att det enbart handlar om stålar, gratis P-tillstånd, vägtullar och 10.000:- i subvention, vilket en minskning på 70% entydigt visar. Jag hoppas vi får se fler indragna förmåner för dem som inte kan visa upp kvitton på inköpt etanol..

Det är 10% mer bensin i E85 vintertid (E75!), vilket direkt förklarar prisökningen på ca.1 kr/l. Vilket samtidigt leder till att man inte behöver blandtanka när det är kallt, och att bilen drar mindre bränsle än sommartid. 10-11 kr/mil är OK på sommaren, men inte på vintern bara för att det råkar kosta 9kr/mil på 95 oktan under någon månad...
Men det är inga problem, nu är vanlig soppa snart uppe på 11-12kr/l och då skall ni se att miljöengagemanget vaknar igen...

/Thomas
För en vanlig konsument som inte direkt engagerar sig för miljön utan bara för sin privata ekonomi så förefaller det naturligt att välja det billigaste alternativet. Tyvärr.

Har du ägt en etanolbil? Har själv kört omkring en hel del i en Focus flexifuel -04. Är det kallt ute kan du inte räkna med att gå igång den. Hela vintern igenom tippas det i bensin, för osäkerheten att bilen ska starta med etanol när man ska till jobbet är för stor!
#252936
Fisch, om du har haft tillgång till en fabrikslevererad FFV-bil, så har ju den fabriksmonterad motorvärmare. Använd den så kan du alltid starta.

Och etanolförsäljningen, på grund av priskartellen mellan bensinbolagen, så minskade försäljningen i november och december 2008. Men under hela 2008 ökade försäljningen med 86% jämfört med 2007!

Läs mer: http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.20 ... 70-procent
#252940
Varför skulle det vara mer kartellbildning på etanol? Det är precis samma aktörer som distribuerar den till bilisterna.
#252945
Rådlös skrev:Fisch, om du har haft tillgång till en fabrikslevererad FFV-bil, så har ju den fabriksmonterad motorvärmare. Använd den så kan du alltid starta.

Och etanolförsäljningen, på grund av priskartellen mellan bensinbolagen, så minskade försäljningen i november och december 2008. Men under hela 2008 ökade försäljningen med 86% jämfört med 2007!

Läs mer: http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.20 ... 70-procent
Personligen tycker inte jag att det ska krävas en motorvärmare för att äga en driftsäker etanolbil. Det är inte alla som har tillgång till motorvärmare heller, mig inkluderat.

Hur ska jag göra om jag åker iväg till ett stort handelsområde på en heldag? Jag menar, det är ju inte precis så att mataffären/elaffären/möbelaffären tillhandahåller en elstolpe åt mig eller någon annan av deras kunder.
#252946
Har du ägt en etanolbil? Har själv kört omkring en hel del i en Focus flexifuel -04. Är det kallt ute kan du inte räkna med att gå igång den. Hela vintern igenom tippas det i bensin, för osäkerheten att bilen ska starta med etanol när man ska till jobbet är för stor!
Här på Bästkusten är det sällan så kallt att helvetet fryser. Och följdaktligen startar alltid våra FF-Volvos varje dag på E75, vintern igenom...utan värmare.. :D

Skämt åsido, har aldrig haft problem trots att vi aldrig blandtankar på företaget. Dom startar jämt, dock påstår en kompis att det är avsevärd skillnad på en tidig Focus och dagens FF-Volvos i det avseendet, och han bör veta för han har haft flera av varje..

/Thomas

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]