Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jojjeblom
Hej undrar lite när jag ska besiktiga min V70 -04.

Tidigare är den bes 2006-11-22 (innan jag blev ägare till den), den har slutsiffra 7.

Läste lite på bilprovningens hemsida och nya bilar ska bes första gången när dom är 3 år, nästa gång när dom är 5 år gamla.

Har ännu inte fått någon besiktningstid hemskickad i brevlådan som man brukar få, när bes närmar sig.

Blir lite konfunderad av detta :???:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja vet inte när du ska besiktiga men du måste absolut kolla upp det så det inte blir som för min far. Han tyckte det dröjde innan han fick någon kallelse för besiktning så han ringde till bilprovningen eller vägverket vilket de nu var. Hur som helst så sa de till honom att han hade haft körförbud ett år på sin bil. :shock:

Om inte annat så kan du ju ringa till bilprovningen och fråga.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Blev stoppad av polisen för några veckor sedan i en rutinkontroll blåsa/fordonskoll utan anmärkning.

Men jag får ta kontakt med bilprovningen och kolla upp detta ordentligt.

Jag har ju slutsiffra 7 så det är ju nu den ska bes (om det nu verkligen är dax).
av *pettson*
jojjeblom skrev:Blev stoppad av polisen för några veckor sedan i en rutinkontroll blåsa/fordonskoll utan anmärkning.

Men jag får ta kontakt med bilprovningen och kolla upp detta ordentligt.

Jag har ju slutsiffra 7 så det är ju nu den ska bes (om det nu verkligen är dax).

Enklast måste ju vara att göra såhär..
http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... ument&m=13

och där finna.. Besiktningsperiod siffra 7: juli t o m november , körförbud 1 december.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Hej igen har nu kollat upp detta med bilprovningen, och den ska bes nu i höst.

Tydligen är det så enl bilprovningens hemsida, att bes bilen i slutet av perioden så får man beskedet för nästa gång senare också.

Jaja lite förvirrande är det här med nyare bilar när dom ska/inte ska besiktigas (har ju förr alltid haft gamla bilar som ska bes varje år) :) .
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Hjulvridarn skrev:Du kan även kolla via internetbokningen Länk: http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... enDocument

Ange regnr & de fyra sista siffrorna i person/org.nr, så syns det när fordonet ska besiktas samt man kan även passa på att boka tid samtidigt... :wink:

Jo det var i den länken jag fick reda på att det var dax för bes, hade en fått en tid förbokad i Uppsala, vilket inte passade mig alls så det var bara att boka på närmare håll :D
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]