Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Brainded skrev:Se till så de monterar vad du betalar för!

För min del när vänster bakskärm, bakkjol och vänstra bakljusenhet skulle bytas så tog de betalt för en ny ljusenhet.
Var rätt många mil den v70in fick gå med blinkande bakljus innan jag hann in med bilen till dom igen och det framdagades att de satt dit en begagnad lykta där kretskortet var riktigt dåligt.

mvh
Anders
Jo det finns en annan firma här på orten som brukar göra på det viset, en bekant körde på en ren som hamnade på huven så den blev bucklig. Firman lovade att en ny huv skulle beställas men när han skulle hämta bilen var huven fortfarande ojämn på precis samma ställe samt märkningen han gjort med tuschpenna var kvar, de hävdade ändå att de köpt en ny huv. Slutade med att firman var nära att förlora alla jobb för det försäkringsbolaget eftersom han helt enkelt ringde besiktningsmannen så det blev ett jäkla liv iom att de tagit betalt för delar de inte bytt.

Men den jag lämnar till har ett gott rykte om sig och är noga av sig, han har fixat en bil jag hade förut och det var nya originalprylar som användes. Beställdes bland annat en ny stötfångare färdiglackad från Volvo, menade på att lacken var bättre än vad lokala lackfirman kunde få till. När han fick tillbaka bilen från lack, skärm och huv, så vägrade han ta emot den eftersom det var färgskillnad. Som tur är är det en ny lackerare som tydligen ska vara riktigt duktig. Så jag har helt klart förtroende för honom. :)
av *pettson*
Bosa skrev:Är inte det som att skjuta sig själv i foten? Alltså att som eftermarknadsleverantör lägga sig så lite under priset för originaldelar, personligen så blir valet oerhört enkelt, jag köper original när det inte skiljer mer och monterar det själv.
Jodå du har helt rätt. Men eftersom autoexperten t.ex och mekonomen te.x inte alls egentligen vänder sej till privatpersoner, utan privatpersoner är nån form av utfyllnad så skiter dom egentligen i vilket. Dom som *tjänar* är alla verkstäder som förhoppningsvis då får mera rabatt på piratsidan än orginalsidan. För privatpersonerna är det i stort sett plus minus noll.
Vad jag förklarat några hundra ggr i dom lokala butikerna är att privatpersoner faktiskt skulle handla betydligt mera OM det skiljde betydligt mera också..
I övrigt så står en Skoda 1.8T i garaget och SAMTLIGA saker jag ska ha till den (haverade ventiler) så är dom dyrare pirat än orginal. Det skiljer i storleksordningen 15-20 spänn per detalj som eftermarknaden är dyrare alltså, inte stora pengar men väldigt fel. Utom på vattenpumpen, där är orginal drygt 400kr billigare då dom kör med utbytes. :cry: Dock vet jag ju rabattsatserna på sakerna nu och med det inslaget är det drygt halva priset ungefär mot orginal i slutändan för en verkstad (bortsett ifrån pumpen).
av flink
Haha.. fy jäklar, det rådjuret viste vart han skulle!!!

Appropå Mekonomen så lägger dom sig ca: 10-20% under orginalpriserna har jag för mig. Om man påpekar detta så justerar dom till priset. Det är inte alltid dom hinner med det då även orginaldelarna brukar sjunka i pris... det har dom då alltid gjort för mig när jag handlat där.
av *pettson*
flink skrev:Haha.. fy jäklar, det rådjuret viste vart han skulle!!!

Appropå Mekonomen så lägger dom sig ca: 10-20% under orginalpriserna har jag för mig. Om man påpekar detta så justerar dom till priset. Det är inte alltid dom hinner med det då även orginaldelarna brukar sjunka i pris... det har dom då alltid gjort för mig när jag handlat där.
Av
8 avgasventiler
1 sotnings sats
1 vattenpump
1 kamrems sats

Så hade dom inte mycket som var billigare än orginal till en AUM motor (VAG 1,8T)
ventilerna var 25kr dyrare styck
sotnings satsen var 550kr dyrare (om nu inte VAG missade nåt när dom plockade ihop jämförelsen åt mej, dom säljer inte hel sats).
Vattenpumpen var 50kr billigare på mekonomen.
kamrems satsen var 100kr billigare än orginal..
bultarna är 19kr dyrare än orginal..
Användarvisningsbild
av Bosa
Fick upp ögonen för att de jag lämnar in bilen till även sysslar med rekond och använder sig av Smartabs produkter som jag har goda erfarenheter av sen förut. En vanlig utvändig rekond utan lackskydd ska de ha 2000:- för och vill jag ha med lackskydd så går det på 3500:-. Lackskyddet de använder är Silver Seal som är ett tvåkomponentsmedel. De fyller även i eventuella stenskott och repor som inte går att polera bort. Så nu står jag i valet och kvalet av vilken behandling jag ska köra på, får ju iofs verkstadsersättning med en hundring per dag när den står på verkstad så förhoppningsvis tar det låång tid att laga den. :D

Lutar åt den större behandlingen med lackskyddet faktiskt.
av flink
*pettson* skrev:
flink skrev:Haha.. fy jäklar, det rådjuret viste vart han skulle!!!

Av
8 avgasventiler
1 sotnings sats
1 vattenpump
1 kamrems sats

Så hade dom inte mycket som var billigare än orginal till en AUM motor (VAG 1,8T)
ventilerna var 25kr dyrare styck
sotnings satsen var 550kr dyrare (om nu inte VAG missade nåt när dom plockade ihop jämförelsen åt mej, dom säljer inte hel sats).
Vattenpumpen var 50kr billigare på mekonomen.
kamrems satsen var 100kr billigare än orginal..
bultarna är 19kr dyrare än orginal..
Jag har tyvärr precis samma erfarenheter som dig vad gäller Mekonomen verkar det som... men jag har, efter att uppmärksammat dem på det fått priset nedsatt. Så ska det givetvis inte vara. Fördelen med Mekonomen är att dom, när jag har handlat, 99% av gångerna sålt orginaldelar. Och det ca: 20% billigare än märkesverkstan. Tillverkaren är samma, skillnaden är bara att dom saknat bilens logotyp.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Ska vi ta och hålla oss till topic då, tack!

//David
Användarvisningsbild
av Bosa
Då har jag varit och hämtat bilen, var snabba ryck. Lämnade in på Tisdagmorgon och hämtade den vid 13 idag. Ser helt ok ut, fick även en sidoblinkers bytt som det var en liten spricka i. Så nu är den nypolerad och fin inför nästa närkontakt. :D

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]