Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Känns väldigt saab att gå ner till 4 cyl och överladda. :( Det verkar hända lite på bränsleförbrukningsfronten de närmaste 2 åren så man kanske borde vänta en stund till med bilbyte.
Det är verkligen ett lotteri att köpa ny bil idag ... ingen vet vad som händer närmaste veckorna/månaderna som påverkar driftkostnader, andrahandsvärde, skatter etc. Ur ekonomisk synvinkel så är ett bilbyte aldrig en bra affär, men idag kanske bästa alternativet är att avvakta.
det är ju ett pressmeddelande från volvo själva...
och sen känns det som om bolaget är rätt så pressade just nu att få fram bränslesnålare motorer...
så det kan nog komma snabbare än man tror... :)
av air
wendtan skrev:Känns väldigt saab att gå ner till 4 cyl och överladda. :(
SAAB var ju närmast uträknade för några år sedan, men dom var rätt ute från början och nu ser det ju ganska ljust ut. Alla downsizar och överladdar, till och med sugmotorns främsta förespråkare BMW har ju förklarat att sugmotorer suger och överladdning är framtiden.
air skrev:
wendtan skrev:Känns väldigt saab att gå ner till 4 cyl och överladda. :(
SAAB var ju närmast uträknade för några år sedan, men dom var rätt ute från början och nu ser det ju ganska ljust ut. Alla downsizar och överladdar, till och med sugmotorns främsta förespråkare BMW har ju förklarat att sugmotorer suger och överladdning är framtiden.
Nja, titta gärna på vad Bmw överladdar på bensinsidan, jo just det, 335i. En 3 liters sexa. Det för mig är inte direkt downsize:ing.
Att överladdning är framtiden får väl just framtiden utvisa. Jag har extremt svårt o tro att Bmw kommer överladda alla sina maskiner framöver.

Saab går vad jag vet fortfarande seriöst dåligt.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]