Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av anp
CarMan skrev:Ja nu handlar ju tråden om alkolås i företagsbilar, på frivilligt initsjativ av företagen.

när det gäller mobiltelefoner så kan ju företagen ha samma pollisi där om dom vill ( Vi har handsfree i alla våra fordon ! )
Du skriver i ditt första inlägg "jag fattar faktiskt inte varför folk är så negativa, specielt innan man vet hur systemena funkar."

Från min sida så skriver jag, om än kanske på ett dåligt debattsätt, varför jag är negativ till alkolås.
Är inte det OnTopic då?
Liknelsen med mobiltelefoner mm är för att påvisa att vi gärna fokuserar för mycket på en farlig sak, och glömmer andra. Litegranna falsk säkerhet med andra ord.

Edit:
Rattfull eller bara trött...
http://www.somnainte.nu/Default.aspx
Användarvisningsbild
av CarMan
Nu får du ursäkta mig lite, men jag trodde vi redan var för bi sida 1 (vi är på sida 6 nu)

mitt svar du klistra in var inte på din första svar på sida 1, utan på ditt sista svar på sida5.
Jag klistrar in det du skrev
anp skrev:Ja, i vart fall från min sida då jag tycker att alkolås är ett misslyckande från samhällets sida.

Alkolås är ett utmärkt verktyg att använda för dem som dömts för rattfylla, och ett absolut krav för att dessa personer skall få köra bil igen.
Att kräva alkolås i alla fordon, och för alla förare ser jag på ett sätt som att avdramatisera det hela, med säkerheten som ursäkt.
För att ingen skall skilja sig från mängden, så skall alla oavsett om de kört fulla eller ej ha ett alkolås installerat.

Och att vara för alkolås, samtidigt som man ej själv vill bekosta det tycker jag är lite märkligt.

Sen skrev jag
CarMan skrev:Ja nu handlar ju tråden om alkolås i företagsbilar, på frivilligt initsjativ av företagen.
av basson1
Carman du verkar kunna detta så jag har bara en liten fråga .hur gör man med dom chaufförer som mig själv som ligger ute i kanske 4-5 veckor runt om i europa? jag vill väldigt gärna ha ett system som förhindrar körning när man e onykter men samtidigt måste man kunna starta bilen för att ladda batterier osv? kan man med dagens datorstyrda fordon både lätta och tunga spärra möjligheten att framföra fordonet men ända kunna starta det samma? och då måste man ändå kunna flytta fordonet vid en nödsituation typ jag har parkerat för helgen går till restaurangen och äter middag där dricker jag 1\2 liter vin ( vilket i bla Italien,Spanien,Portugal,Frankrike och Belgien är helt normalt och du till och med kan köra efter att ha druckit! Vilket e helt otroligt)
när jag återkommer till parkeringen brinner lastbilen intill och jag måste flytta min bil då har jag knappast tid att hitta någon annan som kan flytta min bil hur kan man på ett bra och säkert sätt fixa detta? kan man spärra max hastigheten till typ 5 km\h och max 500 m???
Användarvisningsbild
av CarMan
det går att ställa gränsen för vad låset ska til låta i promille.
du kan också montera en strömbrytare så det går att starta bilen utan att blåsa (man kan välja att plombera strömbrytaren eller ej) låset kommer i båda fallen att registrera att blen körst utan att du blåsser, vilket du komer att få förklara för din boss.

När det gäller att lada batterier, så finns det andra lösningar. jag startar inte mn båt för att ladda batterier. jag kan stå 3 dygn utan att ladda, o jag förbrukar alla gånger mer el
Men vill man inte köpa dyra batterier, så finns det ju alltid elverk.

Tomgångs körning 1 min. fins det bara i sverige?
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]