Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cobrajet
I eftermiddags stod jag och vaxade bilen i garaget när jag hör ett välbekant SSSSSkkkkrrrrraaapp ljud :-O) , "gumman" är hemma. Det är den andra Volvon min bättre hälft sätter i grindstolpen - "jä..a högersida man ser ju för F-N inte var man har den".
Det är bara att bita ihop och försöka fixa till skadan så gott det går, repad bakdörr och intryckt bakskärm :-)-) TACKAR.
Jag är övertygad om att kvinnor/tjejer har svårare för "högersidan" än män/killar, vad tror/vet ni ?
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Jag förstår precis vad du menar! Håller på att ta C-kort och tjejerna har väldigt svårt att "se" vad de har vid högersidan om lastbilen. Sen är det väl så att för en kille är bilen en kär familjemedlem, men för tjejerna är det "bara en bil"!

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag tror det har med "inbygt" tekniskt tänkande att göra.
somliga behöver ju inte tänka för att förstå att hjulbasen har inverkan på hur mycke bakdelen kommer att gena i kurvan. medan andra bara svängar, av då gena, vad pratar du om
Användarvisningsbild
av CarMan
vi som uten att tänka på det, tänker att bakhjulen kommer att gena, kollar reflexmäsigt i backspegeln när vi har ett långt fordon, elle tar ut kurvan normalt när vi kör vardagsbilen. medan dom som inte har det inbyggda tenäket måste lära sig att man ska titta i backspegeln var högersidan är, när kan ska svänga med lastbilen
Användarvisningsbild
av vetten
Ja för sådär en 15 år sen när vi alltid ställde in 145-an i garaget så när gumman skulle backa ut på morgonen så :evil: Ja hon drog en av backspeglarna :evil: Det gick så långt att jag t.o.m. hade en backspegel av rätt sort hemma i reserv. Det är ett inbyggt fel hos dom (fruarna alltså) men det går nog inte att rätta till ?:-/ Numera står oftast bilarna som vi använder UTE! Inga backspeglar har gått åt sen dess :mrgreen:
Användarvisningsbild
av cobrajet
vetten skrev:Ja för sådär en 15 år sen när vi alltid ställde in 145-an i garaget så när gumman skulle backa ut på morgonen så :evil: Ja hon drog en av backspeglarna :evil: Det gick så långt att jag t.o.m. hade en backspegel av rätt sort hemma i reserv. Det är ett inbyggt fel hos dom (fruarna alltså) men det går nog inte att rätta till ?:-/ Numera står oftast bilarna som vi använder UTE! Inga backspeglar har gått åt sen dess :mrgreen:
Sant frugans bil står ute (frugans egna önskemål) min bil står i garaget. Till frugans försvar måste jag säga att hon är medveten om sin (o)förmåga hon vägrar att köra 05:an hemma i stan ("tänk om det skulle hända något") den vill hon bara köra på långkörning (när jag är med) utan massa krångliga infarter eller smala parkeringar.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag arbetar som bilplåtslagare och har då hand om t ex försäkringsskador, och jag kan bryta trenden i denna tråd med att informera er om att könet spelar ingen roll huruvida man blir tvingad att använda sin försäkring eller ej. Det blir säkert mer uppmärksammat i de fall där den äkta hälften är bilintresserad, men att det skulle ligga i generna är bara trams.
Användarvisningsbild
av cobrajet
Hilmer skrev:Jag arbetar som bilplåtslagare och har då hand om t ex försäkringsskador, och jag kan bryta trenden i denna tråd med att informera er om att könet spelar ingen roll huruvida man blir tvingad att använda sin försäkring eller ej. Det blir säkert mer uppmärksammat i de fall där den äkta hälften är bilintresserad, men att det skulle ligga i generna är bara trams.
Givetvis har det hela med intresse att göra, men jag tror att bilintresse är betydligt mer vanligt hos män/killar än hos kvinnor/tjejer.Men nog är det kul att kunna tramsa lite också, som kille måste man ju få vara bättre på någonting :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tror inte heller det har med könet att göra, inte heler med intresse.
Jag tror det har med hur tekniskt lagd man är. en som är tekniskt lagd, tänker inte på att bakhjulen genar, det komer som en instinkt.
en som inte är teknisktlagd, måste lärasig detta, vilket helt klart är en stor skilnad i betände
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]