Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av blomman
Har en opel sintra 2,2 16v-98
Den gasar till själv ibland för ett ögon blick sedan återgår den till normalt i samband med dett så blinkar engine check lampan till.Är det någon som har en ide vad detta kan bero på?
Igår så åkte jag 6mil utan att detta inträffade så det är som sagt bara ibland.Såg att det fanns en slang som gick till återcirkulationen från motorn in till insuget som det var ett veck på så denna kortades.Men felet kvarstår.
Har aldrig ägt en opel förut så jag har ingen ide alls har dessutom bara ägt den i 3 dagas så det känns lite tråkigt,hände dessutom inte vid testkörningen.
Någon med tips eller som känner igen problemet och kan peka direkt på orsaken?
av blomman
Tack för tipset,man kanske frågar här för att slippa eller?
Sluta fråga på forumet åk till vekstaden i stället är det lite så du menar ??:-/
Användarvisningsbild
av Tomas88
Om du inte själv har möjlighet att läsa av felkoderna så är nog tyvärr verkstaden enda alternativet om du inte vill testa att byta olika komponenter.
av *pettson*
blomman skrev:Tack för tipset,man kanske frågar här för att slippa eller?
Sluta fråga på forumet åk till vekstaden i stället är det lite så du menar ??:-/
Så bryskt menades det nog inte. Men den stora kunskapen ligger ändå på volvo hos forumsmedlemmarna. Att läsa ur felkoden/koderna lär ge mest för dej då opels kodbank är stor och lättfattlig på märkesverkstaden. Jag har själv jobbat med dom.
Att gissa om olika orsaker som sen ska bytas och provas kan ge dej kostnader som är långt vida överstigande vad det verkliga felet är. Då lär du antagligen inte heller skriva en tackrad hit för att tacka för din dubbla reparationskostnad eller liknande?
Så hur vi än gör här lär vi förmodligen inte kunna göra dej nöjd? Varesej vi ber dej kontrollera på verkstad med kodläsningen eller att vi i värsta fall rått dej helt fel och du fått lägga onödig tid och onödiga pengar på att leta upp felet?
Kvar är att vi struntar i tacket och faktiskt BER dej leta upp en verkstad med kodläsning (Eller nån som besitter ett instrument och kodlistan) för att läsa ur så du kan kontrollera det som bilen klagar på. Det lär göra dej mest nöjd i slutändan ändå att inte behöva betala för nåt onödigt? :-)-)
Användarvisningsbild
av Brainy
Tjuvluft? Ockulärbesikta de slangar du kommer åt utan allt för stora ingrepp!

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av kebabpizza
blomman skrev:Tack för tipset,man kanske frågar här för att slippa eller?
Nej, det var knappast så jag menade. Men att läsa ut felkoder är a & o vid felsökning i moderna bilar och eftersom detta i första hand är ett volvo-relaterat forum så var det kanske bästa tipset just då. Och gör man en hänvisning med en smiley med glimten i ögat så är det ju inte illa menat, snarare tvärtom.

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]