Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

camaro69 skrev:
anp skrev:Sladden drar du in via dörren, och klämmer den i dörrlisten om du inte vill ha en fastinstallation.
Känns inte som det bästa av råden. (Snarare tvärtom :wink: )

Gör en fast installation och slipp bekymmer med klämda sladdar och elsäkerheten. Det är inte värt priset med en elolycka.

Det är värt varenda öre med motor- och kupévärmare, en snöig eller svinkall vinterdag.
Någon bra lösning är det naturligtvis inte, men det är trots allt så folk löser strömförsörjningen av kupévärmare då fasta installationer saknas.
Jag tror inte jag hört talats om någon incident p.g.a den typen av "eldragning", däremot har jag fått en stöt av en bil med fast installation för 25 år sedan, och blåste huvudsäkringen i huset då jag provade en blockvärmare i en bil jag köpt. Även den med fast installation.
men som sagt, någon bra lösning är det ju inte, även om den fungerar.
Har du räknat på begagnat material?
Vet ej vad skroten tar för en omgång kablar exkl, blockvärmare, men det borde inte vara speciellt dyrt då det ofta sitter motorvärmare monterad i var och varannan bil som skrotas.
Jag har själv drivvis med kablar liggandes från bilar jag skrotat, kan vara bra att ha om det blir kallt...
Själva monteringen är inte så svår vad gäller kablarna, blockvärmaren kan vara bökig att montera själv.
Förutom att spara bensin så torde slitaget på motorn bli mindre om den slipper kallstartas varje dag vilket kan spara in kostnader för reparationer i framtiden. Det är tyvärr oftast inte nuvarande ägare som brukar får lägre reparationskostnader pga motorvärmare om man inte behåller sin bil mycket länge.

Kupéeement kan man aldrig spara in. Läderklädsel, farhållare, eller för den delen AC och automatlåda kan inte heller sparas in, men ack vad skönt det är.

Sen kan man gissa att kroppen mår bättre av att sätta sig i en varm bil istället för en kall och hälsan är svår att sätta ett pris på. (Att det är bättre att sätta sig i en varm bil istället för en kall har jag inga belägg för, men det låter rimligt i alla fall).

Kostnaden för motorvärmare+kupévärmare får du tillbaka, åtminstone delvis, när du säljer bilen

Vissa av ovanstående fördelar kanske inte är intressanta för dig då du ska byta bil snart iofs.
Att motorvärmare inte gör någonting för kupéuppvärmningen är ju rent nonsens. Det säger sig självt att värmen kommer snabbare ur värmepakatetet om vattnet är uppvärmt redan innan man startar bilen. Iom detta kan man naturligtvis även dra ner på användningen av kupévärmaren. Faktum är att kupévärmaren ofta blir onödig med motorvärmare om det inte är jättekallt.

Så vitt jag vet sker även det mesta av slitaget på motorer när de är kalla, så livslängden på motorn lär förbättras dramatiskt med regelbunden användning av motorvärmare.

Som med allting annat lönar det sig såklart inte att utrusta bilen om man snart skall sälja den. Men det är ju ingenting specifikt för motorvärmare. På ett par år har nog de flesta normalbilister tjänat in kostnaden dock. Speciellt om man mest kör korta sträckor.
Ojj..!!! :shock: Kan det vara möjligt att de tar så mkt betalt?!?
Då är det ju inte aktuellt om man inte vunnit på lotto, typ.

Till din andra fråga om 950w: Det räcker till en kombi men kommer ta lite tid för att blåsa runt värmen så bakrutorna blir rena. I två av mina sedanbilar har jag 800/1200/2000w och det brukar ta minst en timme om bilen är nedisad rejält; med 1200w. 2000w tar nästan lika lång tid med skillnaden att det går fort som 17 på slutet = då nästan rinner snö/frost/is av och sen är det varmt som i h-vete och t.o.m. taket är rent :-)

Jag skulle rekommendera 1400-2000w för säkerhetsskull.
Glöm inte att få riktningen på luften så att det kommer ut i kupén ordentligt! Vinkla kupévärmaren lite uppåt så luften kan strömma förbi passagerarstolen och "studsa" mot taket/sidorutorna. Lägg en liten träbit, eller dyligt, under framkanten på kupévärmaren så smiter luftwen förbi sätet.

M V H
---> Matz
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]